150-åring med fräscha smaker
Här saknas innehåll
Det officiella jubileumsdatumet är på måndag, men Holmgrens konditori kommer att fira ett par dagar tidigare.
– Vi passar på att fira med våra kunder i samband med Black Friday och under lördagen. Det känns roligare, säger Mikael Keinvall som sedan 2014 driver konditoriet med sin fru Susanne.
Paret Keinvall är företagets nionde ägare sedan starten. Grundaren J Kluge sålde konditoriet redan efter sex är till Nils August Sahlin som flyttade rörelsen till nuvarande plats på Kaggensgatan och döpte butiken till Sahlins konditori. Under stora delar av 1900-talet hette kondiset Sahlins eftr trots att familjen Holmgren tagit över. Frans Holmgren köpte rörelsen 1903 och hans son Sven Holmgren tog över 1937 och drev det till 1967.
– Sven Holmgren var en guru bland konditorer. Han har lärt upp många människor i yrket, säger Mikael Keinvall.
Inte förrän 1972, då Birgitta Lindhe tar över konditoriet, fick det sitt nuvarande namn.
Historien finns ständigt närvarande i företaget.
– Det är speciellt. Holmgrens levererade exempelvis bakverk till kungen på Solliden fram till 1990 och delar av den gamla inredningen, från före 1940-talet, finns bevarad på länsmuséet, berättar Susanne Keinvall.
Är er historia avspeglad i era kunder?
– Delvis. Till oss kommer många medelålders som gärna har kommit hit förut och som vet vad man vill ha. Men vi är inte bara traditionella utan försöker hänga med i nya trender också.
I det egna bageriet bakar man allt själva. Specialiteterna är skumbullarna, den säregna tårtan Hallon-Boston och Holmgrensbakelserna.
– Jag har jobbat här sedan 1999 och fått med mig mycket av kunskapen. Recepten är inte så hemliga längre eftersom det mesta finns att hitta på nätet, säger Mikael Keinvall.
Kaffet som serveras är mörkrostat.
– Vi hade en omröstning bland kunderna och flest ville ha mörkrostat, säger Susanne Keinvall.
Konkurrensen om fikasugna Kalmarbor har emellertid hårdnat betänkligt de senaste åren. Nya fik har slagit upp portarna och tagit andelar av de etablerade.
– Jämför man med fem år tillbaka har mycket hänt. Det är fler på marknaden men alla har inte samma målgrupp, förklarar Susanne Keinvall.
Paret Keinvall äger också Café König vid Stortorget.
– Hade vi enbart haft Café König hade vi inte klarat oss. Folk har också valt köpcentrum i större utsträckning vilket slår mot oss i centrum, säger Mikael Keinvall.
Susanne Keinvall tror ändå på ett trendbrott.
– I USA går trenden mer mot att stadskärnorna vinner tillbaka kunderna. Förhoppningsvis blir det samma utveckling här, säger hon.
Hur kommer man märka att ni firar jubileum?
– Det blir 4-5 nyheter i butiken. Dessutom en del erbjudanden till våra kunder.