Efter problemen – indisk restaurang har blivit kolgrill
När Indian Grill House öppnade på Wismarsvägen i Berga industriområde i september 2023 var förväntningarna höga. Nyheten hade varit ute ett tag, restaurangen var försenad och många hade väntat på att återigen kunna äta indisk mat i Kalmar.
– När vi väl öppnande var det stort tryck på restaurangen. Vi hade jättehögt tryck med kunder i sex veckor. Vi sålde för 1,2 miljoner kronor på en månad, säger platschefen Sajeel Malik.
I slutet av januari 2024 klagade en restauranggäst på misstänkt matförgiftning efter att ha besökt restaurangen. Kommunens livsmedelsinspektörer tog prover på maten i buffén. I tre av fem prover upptäcktes två olika sorters tarmbakterier: e-coli och enterobacteriae. Nyheten blev ett hårt slag mot Indian Grill House.
– Vi hade åtgärdat alla brister, det kostade över 200 000 kronor, men nyheten kvävde restaurangen omedelbart. Artikeln kom den 16 februari och den 17 februari var det tomt här.
Sedan dess har restaurangen i stort sett varit stängd. För en månad sedan öppnade man på nytt – men då under namnet Kolgrill Bahar.
– Vi var tvungna att byta koncept och gå vidare helt enkelt. Vi måste vända oss till en annan publik. Det är synd för andra kolgrillar, vi vill egentligen inte konkurrera. Vi delar kunder med varandra, vilket gör att varken vi eller de kommer att gå med bra lönsamhet.
Men varför valde ni just kolgrill då?
– Det är säkraste kortet för mig i dagsläget. Om hyresvärden inte hade stått bakom oss hade vi kanske inte överlevt. De har bidragit med fria hyror och nedsatt kostnad för vatten. Jag måste göra mina åtaganden gentemot dem.
Hur ser framtiden ut för er?
– Det finns potential här. Jag skulle helst vilja köra en kombination av svensk husmanskost och kolgrill. Här i området saknas husmanskost, säger han.
Sajeel Malik riktar kritik mot hur kommunens livsmedelsenhet arbetar vid uppföljande kontroller. Han menar att det finns ett mönster som flera andra restauranger i Kalmar drabbats av.
– Man tas inte på allvar även om man har lagt mycket energi på att åtgärda bristerna. Jag har gjort som de har sagt och förväntar mig inte att de ska hitta åtta nya fel. Plötsligt har jag cement som lämnat sin plats eller något annat som har med underhåll att göra. Jag är medveten om att sådana brister också ska åtgärdas. Men de ska tala om det vid ett tidigare besök. De använder sin makt på fel sätt.
Irina Söderberg, miljöchef i Kalmar kommun, säger att en normalstor verksamhet i regel har flera inplanerade kontroller per år. Livsmedelsenheten delar därför upp kontrollerna för att fokusera på olika saker. Ena gången tittar man till exempel på hygien och nedkylning, en annan gång kan det handla om underhåll av lokalen.
– Det är inte ovanligt att de undrar varför vi inte sagt till tidigare. Men beteendet kanske inte fanns vid föregående kontroll eller så koncentrerade vi inte på den delen av kontrollen. Man kan inte göra allt på samma kontroll, då skulle inte tiden räcka, säger Irina Söderberg.