Rasmus Arvidsson: ”Producenten ville att vi skulle vara så ineffektiva som möjligt”
Hur kom låtarna till?
– Det är en slags inspiration som jag uppenbarligen inte kan stänga av. Saker som man ser och saker man tar in, man ser världen i väldigt starka färger och jag har funnit ett väldigt bra sätt att uttrycka det jag känner. Jag har skrivit grunderna i de flesta låtarna men vi har format dem tillsammans så som publiken lärt känna oss på scen. Vi är ett uppskattat liveband och det var väldigt kul att försöka fånga det på skivan och forma låtarna därefter.
Ni spelade in albumet i Robertssons lada på Öland. Hur var det?
– Det har varit helt grymt, dels tack vare Robertsson som lät oss vara där och dels tack vare vår producent Pelle Gunnerfeldt – vi hämtade hela hans studio från Stockholm och körde upp den här i ladan. Det har varit väldigt skönt och avslappnat jämfört med att boka studiotid och veta att man har tre dagar på sig och allt måste klaffa. Pelle hade en vision om att vi skulle vara så ineffektiva som möjligt, jag blev svinorolig för det är det som passar mig sämst av allt. Jag får panik direkt och det slutar med att jag går ut och röker tills jag får ont i huvudet. Men i efterhand är det ganska mycket så vi har jobbat – studion har varit uppställd i två månader men vi jobbade bara med skivan i två veckor. Då körde vi intensivt.
Recension:
Avantgardet
Bildades: 2016.
Genre: Rock.
Medlemmar: Rasmus Arvidsson, Patrik Åberg, Johan Offerlind, Andreas Stellan, Mattias Täck och Daniel Gilbert. Ytterligare musiker kommer och går när bandet spelar live.
Bakgrund: Har sedan 2016 släppt ett album om året – För många dyra skor och döda ögon (2016), På östkusten intet nytt (2017) och Alla känner apan (2018). Nominerades till årets rock på P3 Guldgalan
Aktuella med: Det fjärde fullängdsalbumet Mellan miljonprogram och Thailand som släpps 1 november. Den 21 december spelar Avantgardet i Kalmarsalen.
Vad har varit svårast?
– Det har väl varit just att Pelle ville vara ineffektiv och jag ville jobba precis hela tiden. Sedan var vi för en gångs skull klara i väldigt god tid, skivan har legat klar ett tag och det har varit en ganska jobbig väntan. Samtidigt har vi haft det längsta speluppehållet någonsin, man vill liksom ut och möta publiken igen.
Har du någon personlig favoritlåt på skivan?
– Jag tror inte det. Vi gör verkligen hela album och de är som en enda enhet, som lyssnare får man ut väldigt mycket mer om man lyssnar från första till sista spåret. Då känns det konstigt att välja ut en. Om någon av dem inte varit min favoritlåt hade den inte varit med på skivan.
Finns det någon detalj du är extra nöjd med?
– Vi har jobbat mycket med bruset och övergångarna mellan låtarna, så att det låter som ett enda långt spår. På en låt har jag även med lite röstmeddelanden från min telefon, från väldigt långt tillbaka. Det är genuina meddelanden som är väldigt känslosamma för mig. Min bästa kompis Kasper som jag sjunger om på första skivan, han är med där. Sedan Johan Offerlinds basspel på hela albumet. Man ska lyssna på det med väldigt mycket bas.