Annons

Sparkrav på skolan slår hårt mot lärare

– Man vill göra det så bra som man vet att man kan och det kan jag inte nu, säger läraren Camilla Lindström.
Hon slår larm om ökad stress bland lärare när skolan återigen ska spara.
Glömminge • Publicerad 2 april 2019 • Uppdaterad 3 april 2019

Skolpengen till varje grundskoleelev har minskat med i snitt 3 000 kronor sedan förra året i Mörbylånga kommun.

– Eleverna ska inte märka något, men stressen blir hög hos oss lärare, säger Camilla Lindström, som arbetar som lärare i årskurs 5 på Glömminge skola med 220 elever.

Annons

– Jag tror att alla lärare gör det som behövs för att det ska bli så bra som möjligt för eleverna, men det blir på bekostnad av hur vi själva mår, menar hon.

– I årets arbetsmiljöenkät tog jag upp att all energi går till skoltiden. På kvällen när jag kommer hem finns inte energi kvar till min egen familj.

Både 2017 och i år sker stora besparingar på skolan.

– Att det ekonomiska läget tvingar kommunen att försöka spara kan man förstå i ett första läge men att neddragningarna bara fortsätter. Nu känner jag att måttet är rågat, menar Helena Djukanovic.

”Nu känner jag att måttet är rågat.”

Hon är rektor på Glömminge skola som har valt att behålla små klasser för sina pengar, men att istället dra in på nya läromedel och material och utflykter. Hon nämner effektivare arbetssätt och trixande med lärarnas scheman som andra sätt att få ihop ekonomin. Lärarna blir färre.

”Man vill göra det så bra som man vet att man kan och det kan jag inte nu”, säger läraren Camilla Lindström som slår larm om ökad stress bland lärare när skolan återigen ska spara i Mörbylånga kommun. Mindre pengar till skolan leder till mer helklass, färre utflykter, mindre planeringstid, färre lärare vilket gör det mer sårbart på Glömminge skola. Tidigare fanns viss luft i systemet så att lärarna kunde täcka upp för varandra om någon var sjuk eller borta.
”Man vill göra det så bra som man vet att man kan och det kan jag inte nu”, säger läraren Camilla Lindström som slår larm om ökad stress bland lärare när skolan återigen ska spara i Mörbylånga kommun. Mindre pengar till skolan leder till mer helklass, färre utflykter, mindre planeringstid, färre lärare vilket gör det mer sårbart på Glömminge skola. Tidigare fanns viss luft i systemet så att lärarna kunde täcka upp för varandra om någon var sjuk eller borta.Foto: Pia Olofsson

– Vi tänker annorlunda. Vi satsar på formativt bedömningssätt, vi utbildar oss i hur vi ska jobba med barn med neuropsykiatriska funktionshinder och hur vi kan göra klassrumsmiljön mindre stökig med färre bilder på väggarna och färre störande ljud. Det vi jobbar för är att eleverna inte ska märka något. Det är ju de som är våra uppdragsgivare – och politikerna, säger hon.

Julia Schilbach, Felicia Dewerlid och Erik Blomgren går i klass 5 på Glömminge skola, där Camilla Lindström är lärare. ”Vi är 25 i klassen och det går bra. Det kan vara tyst men ibland pratar någon rätt ut. Det är halvklass när det är slöjd och så”, säger Erik Blomgren.
Julia Schilbach, Felicia Dewerlid och Erik Blomgren går i klass 5 på Glömminge skola, där Camilla Lindström är lärare. ”Vi är 25 i klassen och det går bra. Det kan vara tyst men ibland pratar någon rätt ut. Det är halvklass när det är slöjd och så”, säger Erik Blomgren.Foto: Pia Olofsson
”Det vi jobbar för är att eleverna inte ska märka något.”

När färre personer ska göra jobbet i klassrummen blir det färre lektioner med halvklass och andra gruppindelningar, särskilt om någon är sjuk eller ledig.

– Nu får en lärare oftare slå ihop två mindre klasser eller gå in och vikariera på sin planeringstid, säger Helena Djukanovic.

Annons

Det får konsekvenser både för undervisningen och för hur lärarna mår, menar Camilla Lindström.

– För att få riktiga aha-upplevelser i klassen tar tid att planera upp. Temadagar och roliga utflykter har vi också fått dra in på, när personalen och tiden inte räcker till, säger hon.

– En god undervisning är varierad och täcker alla elevers behov. Med större elevgrupper blir det också färre experiment i exempelvis NO.

”Med färre lärare får nu en lärare oftare ta helklass, slå ihop två mindre hela klasser eller gå in och vikariera på sin planeringstid”, säger rektor Helena Djukanovic.
”Med färre lärare får nu en lärare oftare ta helklass, slå ihop två mindre hela klasser eller gå in och vikariera på sin planeringstid”, säger rektor Helena Djukanovic.Foto: Pia Olofsson

Än syns det inte så mycket i sjukskrivningsstatistiken på just Glömminge skola att stressen ökat för lärare.

– Jag vet dock att man in i det längsta kommer till jobbet även om man inte är helt frisk, för man vet vad det innebär för kollegorna som får täcka upp med påverkan på övriga klasser och planering av undervisning, säger rektorn.

Samtidigt med att skolan får kosta mindre finns krav från förvaltningen att höja meritvärdena, att eleverna ska visa ännu bättre resultat, men även här får besparingar konsekvenser, menar Camilla Lindström.

– Jag tycker personligen att god undervisning är när man som lärare kan ta tillvara elevernas intressen, om det hänt något i världen, eller om det är något som intresserar dem just nu. Men det kräver tid att planera. Våra resultat nationellt är bra men hade kunnat bli bättre. Vi kan mer.

9 miljoner kronor ska skola och förskola i Mörbylånga kommun spara på 2019 jämfört med året innan. Det innebär personalminskningar, enligt skolchef David Idermark. ”Det har varit en minskning med 10 633 kronor per barn sedan 2015.”
9 miljoner kronor ska skola och förskola i Mörbylånga kommun spara på 2019 jämfört med året innan. Det innebär personalminskningar, enligt skolchef David Idermark. ”Det har varit en minskning med 10 633 kronor per barn sedan 2015.”Foto: Sofia Hedman
Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons