Här är svenskarnas bild av Kalmar län
Vart fjärde år låter Region Kalmar län genomföra en undersökning om svenskarnas kännedom om platserna, besöksmålen och evenemangen i Kalmar län. Den senaste kom 2017 och som vanligt var det Öland som var mest berömt och uppskattat. 87 procent av de tillfrågade hade hyfsad eller bra koll på Sveriges näst största ö.
Högsby visade sig vara länets stora doldis. Nästan hälften av de tillfrågade hade aldrig ens hört talas om kommunen. När de svarande ombads associera fritt och skriva ett ord de förknippar med Högsby skrev flest håla, by eller litet.
Även Torsås fick många att osökt tänka på ordet håla. Allra flest kopplade dock namnet till kyckling. Ett fenomen som visat sig även tidigare gånger undersökningen gjorts. Förklaringen tros ha att göra med företaget Torsåsens kycklingfabrik i Falkenberg. Ett faktum som Barometern uppmärksammade redan efter den undersökning som kom år 2013.
– Torsås har förknippats med kycklingproducenten på Västkusten så länge den har funnits. Det är som det är. Det kan man inte göra så mycket åt, kommenterade dåvarande kommunalrådet Håkan Algotsson.
Även Emmaboda har ett liknande problem. Många av de svarande kopplar kommunnamnet till barnvagnar och tänker då troligtvis på Emmaljunga.
Bland besöksmålen i länet är det Astrid Lindgrens värld som är klart mest känt, 67 procent av de tillfrågade uppger sig ha ganska bra koll på nöjesparken. Solliden kommer tvåa, följt av Glasriket. Turistmålen i länet visar sig vara mer kända bland den äldre befolkningen än den yngre. 13 procent av de tillfrågade i åldern 20 till 29 hade till exempel aldrig någonsin hört talas om Glasriket.
När det gäller evenemangen i länet är det Victoriadagen som har nått ut till flest. 42 procent av de svarande har hyfsad eller bra koll på evenemanget, att jämföra med 14 procent för Ironman och 1 procent för Latitud 57.
Om undersökningen
Gjordes under januari och februari 2017 med 1 500 svarande utanför Kalmar län, via Kantar Sifos onlinepanel.