Ja till ny parkeringsplan för Kalmar city
Kommunen har arbetat i ett och ett halvt år med att ta fram den nya parkeringsplanen som lades fram tillsammans med näringslivet och fastighetsägare.
Under drygt en timme avhandlades punkten innan kommunfullmäktige lämnade sitt bifall till planen. Förutom majoritetspartierna var även flera från oppositionen uppe i talarstolen för att berömma planen. Men efter ros kom även en del ris, framför allt från Miljöpartiet som yrkade på återremiss för förslaget.
– Ni satsar på två stora nya bilanläggningar som vi inte behöver. Nu kommer bilresandet att öka. Det blir svårt för oss att svälja när vi om tio år ska ha en helt fossilfri trafik, säger Annika Carlsson Wistedt (MP), som bland annat syftade på parkeringshuset vid Stagneliusskolan som ligger i lite längre fram i tiden.
Busskortet sänks från 730 till 500 kronor, men gäller inte för pendlare från Öland, vilket flera uppmärksammade.
– Färjestaden är praktiskt taget en förort till Kalmar. Mörbylånga kommun borde ha fått vara med i arbetet med parkeringsplanen. Hur kan ni släppa fram ett tungt förslag utan att kolla av mot våra miljömål och fullmäktigemål?, säger Max Troendlé.
Mattias Adolfson (S) berättade att Kalmar redan har en kraftigt subventionerad kostnad för busskort.
– Busskortet hade kostat 1400 kronor annars. Det är upp till varje kommun att göra de här avtalen. Det är förvånande att MP yrkar avslag på sänkta kostnader för busstrafiken, säger Mattias Adolfson.
Moderaterna efterfrågade en fördjupad analys av hur många som pendlar till Kalmar.
– Antalet långtidsparkeringar minskar. Den senaste analysen var 2008, det har bara tillkommit 120 parkeringsplatser i stadskärnan sedan 2008, säger Christina Fosnes (M).
Carl-Henrik Sölvinger (L) tror att 30 minuter gratis parkering är för snålt tilltagen.
– Det kommer kosta att övervaka. Det är bättre att ta i lite mer, då undviker man irritation när man nu ökar kostnader för p-böter från 200 kronor till 500 kronor, säger han.
Sverigedemokraterna oroade sig för arbetspendlare från landsbygden som inte har möjlighet att skippa bilen.
– För dem är det en kraftfull fördyring, i själva verket en fördyring på 100 procent. Det måste finnas andra alternativ för den gruppen, säger Micael Foghagen (SD).
Christina Fosnes och Christopher Dywik (KD) föreslog att det borde göras en uppföljning på ärendet i fullmäktige inom ett år, ett förslag som majoriteten accepterade.
”I dag har politikerna satt ner foten och gett oss ett tydligt besked inför framtiden! Vi ska värna om Kalmars levande och attraktiva stadskärna genom att skapa en ökad tillgänglighet och bättre förutsättningar för både besökare, näringsliv och invånare oavsett om vi tar bilen, bussen eller cykeln hit”, skriver Lisa Söderholm, centrumledare i Kalmar city efter beslutet.