Annons
Näringsliv

Smålänning sluter cirkeln på golvjätten

Trägolvstillverkaren Kährs är alltjämt motorn i Nybros näringsliv. Med nytillträdde vd:n Johan Magnusson vill bolaget utöka sortimentet för att möta framtidens efterfrågan. ”Kährs är ett innovationsbolag och för att fortsätta växa behöver vi bredda oss”, säger han.
Nybro • Publicerad 20 november 2019 • Uppdaterad 25 november 2019
56-årige Johan Magnusson är ny vd och koncernchef för golvjätten Kährs. Smålänningen har stor internationell erfarenhet efter många års arbete utomlands.
56-årige Johan Magnusson är ny vd och koncernchef för golvjätten Kährs. Smålänningen har stor internationell erfarenhet efter många års arbete utomlands.Foto: Mats Holmertz

Johan Magnusson har bara ett antal veckor i vd-rummet på huvudkontoret i Nybro. Förre vd:n Christer Persson valde att lämna sitt uppdrag i somras sedan styrelsen ansett att det krävdes förändring för att ta Kährs in på nya marknader.

– Den ambition vi har i vår nya strategi är att öka närvaron både på nya marknader och på våra befintliga. Vi vill också hitta nya produkter och öka vår digitala resa. Johan passar väl in i det arbetet. Han har starka meriter, sade styrelseordförande Anders Wassberg till Barometern när nyheten blev känd i augusti.

Fakta

Kährs historia

1857: Grundas företaget av Johan Kähr d.ä. Tillverkningen består av bruksföremål i trä.

1919: Grundarens sonson, Gustaf Kähr, tar över bolaget som byter namn till AB Gustaf Kähr. Under hans ledning tillverkas trädörrar, trägolv, leksaker och möbler.

1941: Kährs får patent på tillverkning av lamellparkettgolv.

1958: Det första fabrikslackerade golvet tillverkas i Nybro.

1965: Patent tas på sportgolv i ett system av flexibla reglar.

1980: En global expansion inleds till ett antal europeiska marknader samt USA. I mitten på 1990-talet utökas exporten till Asien och Östeuropa.

1999: Kährs lanserar världens första trägolv med limfri fog.

2012: Kährs går samman med finska golvtillverkaren Karelia Upofloor. Omsättningen för koncernen blir drygt tre miljarder kronor.

2017: Bolaget firar 160 år.

Källa: kahrs.com

Annons

Johan Magnusson ger ett öppet och inbjudande intryck när han tar emot i sitt arbetsrum. Självförtroendet är gott, tron på Kährs är stark.

– Jag har både tekniska och ekonomiska erfarenheter. Plus att jag under lång tid jobbat väldigt mycket internationellt. Det sammantaget tror jag är betydelsefullt för att fortsätta utveckla bolaget enligt den strategi som styrelsen tagit. Vi är i fas 1 av den strategin nu, säger han.

Vad går strategin ut på?

– För att kunna fortsätta växa måste vi ha fler ben att stå på. Kährs har historiskt varit marknadsledande när det gäller trägolv – men vi ser nu att kunderna har nya önskemål och då måste vi följa med. När konjunkturen nu planar ut, särskilt inom bostadsbyggandet, måste vi därför bredda sortimentet och erbjuda mer flexibla lösningar.

Johan Magnusson talar mycket om behovet av fler produkter för att emotse kundernas framtida behov i en föränderlig värld.
Johan Magnusson talar mycket om behovet av fler produkter för att emotse kundernas framtida behov i en föränderlig värld.Foto: Mats Holmertz
Fakta

Johan Magnusson

Ålder: 56.

Bor: Helsingborg.

Familj: Hustrun Anna samt vuxna barnen Ellinor och Erik.

Intressen: Gillar att snickra och fixa. Tränar också en del kopplat till årstiderna.

Läser: Mycket tidningar, men också en del skönlittertaur. Gillar historiska romaner eller fackböcker.

Ser på tv: Ser ganska lite tv, men nyheterna följer jag. Har också följt tv-serien Chernobyl, verklighetsbaserade serier gillar jag.

Dold talang: Gillar att jobba med händerna och att laga mat. Men min fru tycker jag gör det för lite.

Favotitlag: I fotbollen finns Öster närmast hjärtat eftersom jag är uppväxt utanför Växjö. Eftersom jag nu bor i Helsingborg följer jag också HIF. I ishockey är Rögle favoritlaget.

Efter samgåendet med finska Karelia Upofloor 2012 tog Kährs in ett stort program av plastgolv i sortimentet. Helheten börjar nu blir allt mer påtaglig. Nyligen lanserades så kallade Luxury Tiles, ett vinylgolv med hög hållbarhet som lämpar sig väl i trafikerade miljöer som butiker, restauranger, hotell och sjukhus.

– Tillverkningen sker med stort miljöfokus. Vi erbjuder också ett pvc-fritt utbud på dessa golv. Vi är marknadsledande i Norden och ambitionen är att växa ytterligare på flera internationella marknader. Kvalitet och kunskap finns på alla fronter och i alla våra anläggningar, säger Johan Magnusson.

Mer om näringslivet i Nybro:

Den nye koncernchefen är uppväxt i Växjö, men har rötter också i Nybro kommun.

– Min morfar och mormor jobbade på glasbruket i Orrefors. Morfar jobbade som glasblåsare med stora formgivarna som Simon Gate och Edvard Hald. Den ådran har jag också snappat upp – jag gillar form och design och att jobba med händerna, säger Johan Magnusson.

Från början ville han bli arkitekt och fick jobb på ett kontor, men insåg snart att han ville bygga på sin kompetens och studerade ekonomi. Kombinationen av att vara både ingenjör och ekonom har fört Johan Magnusson på en lång och händelserik karriärresa.

Den tog fart på dörrtillverkaren Swedoor i början på 1990-talet, fortsatte med vd-posten för sängtillverkaren Hilding Anders innan han tog klivet ut i världen genom en amerikansk tjänst för Trelleborgskoncernen och senare för en amerikanskägd tillverkare av återvinningsutrustning inom plastindustrin.

Johan Magnusson har många års erfarenhet av att leda stora internationella bolag. Närmast kommer han från finska mineralullstillverkaren Paroc där han också var delägare.
Johan Magnusson har många års erfarenhet av att leda stora internationella bolag. Närmast kommer han från finska mineralullstillverkaren Paroc där han också var delägare.Foto: Mats Holmertz
Annons

– I samband med terrordådet på Twin Towers 2001 dalade den amerikanska marknaden och jag fick i uppdrag att bygga upp verksamhet i Asien. Men det blev väldigt mycket resande. Som mest hade jag 220 resdagar om året mellan USA, Asien och Sverige vilket slet väldigt mycket eftersom barnen fortfarande var ganska små. Då började jag snegla på att flytta hem, berättar Johan Magnusson.

Det blev jobb i finska Rukki-koncernen innan han tog klivet till Assa Abloy och ansvar för att utveckla köpet av Cardo som gav bolaget ny kompetens inom industriportar.

– Vi lyckades få en tillväxt på 10 procent årligen för den verksamheten, säger Johan Magnusson.

2016 erbjöds han möjligheten att gå in som delägare och senior vice president för finska mineralullstillverkaren Paroc, men efter försäljning till det amerikanska Owens Corning valde Johan Magnusson att gå vidare efter att ha integrerat Parocs verksamhet som en del i Owens Corning.

Då kom Kährs in i bilden.

Känns det som att du sluter cirkeln nu med återkomst till Småland?

– På ett sätt kanske, även om jag fortsatt kommer att ha kontoret i Malmö som bas och kommer fortsätta bo med familjen i Helsingborg. Som många andra företag jag jobbat i är Kährs ett moget bolag som har ett starkt varumärke – men också innovativt med ständig utveckling.

Hur är du som ledare?

– Jag är extremt resultatinriktad, men mitt ledarskap bygger på förtroende. Ger man förtroende får man ofta bättre resultat – men jag är samtidigt väldigt tydlig med vad jag förväntar mig av mina medarbetare.

Vad tror du om framtiden för fabriken i Nybro?

Annons

– Kährs fabrik i Nybro är extremt traditionsrik med stor kompetens. Den kommer att vara mycket viktig för vår trägolvstillverkning även i framtiden. Men genom att vi nu har fler ben att stå på kommer vi vara mindre känsliga för konjunktursvängningar.

Blir det aktuellt med fler uppköp för att växa?

– Eftersom vi har som ambition att växa på fler marknader och blir ett ännu mer internationellt bolag kommer vi att arbeta med att växa både organisk och med uppköp om det öppnar sig möjligheter.

Fakta

AB Gustaf Kähr

Huvudort: Nybro.

Omsättning: 3,2 miljarder kronor.

Vd: Johan Magnusson.

Antal anställda: 757 i Nybro.

Gör: Tillverkar och säljer golv.

Framtida mål: Siktar på att bredda sortimentet med fler produkter och öka marknadsnärvaron i fler länder.

Jörgen StrömSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons