Annons

Trafikverket ska få 200 miljoner för att kunna kompensera Destination Gotland

Regeringen föreslår att Trafikverket ska få ytterligare 200 miljoner kronor för att kompensera Destination Gotland för dyrare bränsle.
– Vi har påverkats oerhört kraftigt av bränslepriserna, säger företagets vd Marcus Risberg.
KALMAR LÄN • Publicerad 9 november 2022
Trafikverket behöver mer pengar för att kunna ersätta Destination Gotland för dyrare bränsle.
Trafikverket behöver mer pengar för att kunna ersätta Destination Gotland för dyrare bränsle.Foto: Daniel Svensson

I regeringens höständringsbudget, som presenterades på tisdagen, föreslås Trafikverket få ytterligare 200 miljoner kronor i år för att kompensera Destination Gotland för dyrare drivmedel. Detta enligt avtalet som företaget har med Trafikverket.

– Det påverkar oss inte alls. Ur vårt perspektiv är pengarna inget nytt i systemet utan del i den överenskommelse vi har, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland.

Annons

Bränslepriserna har slagit hårt mot företaget under året.

– Vi har påverkats oerhört kraftigt. Den här justeringen i budgeten är en delmekanik för att hantera situationen, säger Marcus Risberg.

Hur det blir med bränslepriserna nästa år är ännu oklart, konstaterar regeringen i budgeten. Där föreslår man att Trafikverkets anslag ska öka med 50 miljoner kronor under 2023 för att myndigheten ska kunna fortsätta följa avtalet med Destination Gotland.

Även Kalmar Öland Airport nämns indirekt i regeringens nya budget. Där framgår det att anslaget till icke statliga flygplatser ska ligga på 151 miljoner nästa år och 149 miljoner under 2024 och 2025.

Flygplatschefen Ronny Lindberg är nöjd med de nya budgetförslagen. Men ännu viktigare blir det i december när utredningen gällande statens ansvar för hela flygplatssystemet presenteras. ”Det blir mycket mer spännande. Vi vill att staten tar ett större ansvar för regionala flygplatsers underskott”, säger han.
Flygplatschefen Ronny Lindberg är nöjd med de nya budgetförslagen. Men ännu viktigare blir det i december när utredningen gällande statens ansvar för hela flygplatssystemet presenteras. ”Det blir mycket mer spännande. Vi vill att staten tar ett större ansvar för regionala flygplatsers underskott”, säger han.Foto: Linda Eliasson

Det är ett besked som glädjer flygplatschefen Ronny Lindberg eftersom han tolkar siffrorna som att Kalmar Öland Airports status som beredskapsflygplats säkras de kommande tre åren.

– Vi har varit en beredskapsflygplats under pandemin, men det fanns en osäkerhet hos oss eftersom det inte funnits något beslut om förlängning efter årsskiftet. I det perspektivet är det här beskedet positivt för oss, säger Ronny Lindberg.

FAKTA

Beredskapsflygplats

Där tar staten ekonomiskt ansvar för att flygplatsen dygnet runt ska ha personal i beredskap för att kunna ta emot flyg med akuta samhällsviktiga transporter.

David IsefjordSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons