Bra turistsäsong gav lokala pärlor
Antalet besökare ökar för varje år på campingarna och Garpen hade så många besökare att man blev tvungna att avvisa några för att det inte skulle bli överfullt.
– Det jag fått höra av företagarna är att det har varit en bra turistsäsong, säger Emma Mosesson Öhr, turismsamordnare.
Hon har sedan hon anställdes i januari 2019 hunnit med att träffa de flesta företag och föreningar som är engagerade inom besöksnäringen. Hon har också inlett samarbete med Region Kalmar, Kronoberg och Blekinge. Hon är med i Länsturistgruppen och jobbar för att knyta ihop Gullaboleden och Dackeleden med Utvandrarleden i Emmaboda-Tingsryd.
– Våra vandringsleder är en del Torsås starka sida. Vi har 40 mil vandrings- och cykelleder i kommunen. Jag skulle vilja hitta privata boenden och sätt att paketera så att det är lätt att hitta boende längs lederna och som sagt knyta ihop med Utvandrarleden.
På olika ställen marknadsförde kommunen hemesterkampanjen. Då uppmanade man lokalbefolkningen att berätta om sina lokala pärlor.
– En del ville inte berätta, de ville hålla sina favoritplatser för sig själva. Men det var väldigt lyckat. Lokalbefolkningen är våra bästa ambassadörer. Vi fick ihop 200 hemesterpärlor, säger Emma Mosesson Öhr och visar dem på en karta. Till nästa år ska vi göra kartan digital, med information om alla våra pärlor.
”Jag anmälde Garpen som en unik övernattning. Sedan togs det upp av en norsk tidning och Garpen utsågs till den häftigaste övernattningen i hela Sverige.”Emma Mosesson Öhr, turismsamordnare
Förutom hemesterkampanjen lyfter hon två saker som gav avtryck:
– Jag anmälde Garpen som en unik övernattning. Sedan togs det upp av en norsk tidning och Garpen utsågs till den häftigaste övernattningen i hela Sverige. Så hade vi en turistdelegation i Stora Glosebo. Jag och näringslivsutvecklaren Anna-Kristina van Craen åkte sedan runt två dagar med chefen för kampanjkontoret i Shanghai och visade allt fantastiskt som finns här. Han var imponerad över hur mycket vi har att erbjuda, så det kan ge ringar på vattnet framöver.
Emma Mosesson Öhr håller just nu på med att ta fram en turismstrategi för de närmaste åren.
– Det är ett jättespännande jobb. Strategin har sin grund i alla möten jag hade i våras. Jag har pratat med många företag och lämnat en enkät till föreningar.
Nästa år kan det bli förändringar, framför allt för turistbyrån.
– Vi hade öppet under nio veckor, sju dagar i veckan. Vi har generösa öppettider, men antalet besökare har halverats de senaste fem åren, från 2528 under 2018 till 1217 i somras.
Politikerna ska besluta om fortsättningen för turistbyrån. Ersättningen kan, som vi tidigare berättat, bli servicepunkter på biblioteket och olika företag.
Hur ser utvecklingen ut framöver?
– Positiv! Det är en het trend att cykla och vandra och vi har stor potential att få en växande besöksnäring.