Bankchef: Kambuas avtal är inte äkta
Dokumentet ser officiellt ut. Det har en röd stämpel, är märkt med ID-nummer, och är undertecknat av en banktjänsteman som existerar.
Om man ska tro texten i det prydliga avtalet på engelska, intygar den kanadensiska storbanken Scotiabank att Kambua har låst 20 miljoner dollar hos banken. Längst upp i dokumentet står Kambua-vd:n Stefan Sandströms namn.
Avtalet har enligt flera oberoende källor skickats ut till säljare och kunder. Syftet har varit att marknadsföra Kambuas kapitalskydd – ett slags försäkring för den som satsar pengar hos Kambua.
Kapitalskyddet såldes till kunder under 2019. Om kunden betalade 0,5 procent extra skulle han eller hon omfattas av kapitalskyddet, och banken garantera att kunden fick tillbaka sina pengar, även om Kambua skulle få betalningsproblem.
Alla som valde att teckna skyddet uppges ha fått en kopia på det prydliga avtalet med Scotiabank.
Men när Barometern-OT går igenom avtalet kan vi konstatera att det inte kommer från Kanada. I stället tycks det komma från Scotiabanks kontor på Bahamas. Och personen som skrivit under ett avtal värt nästan 200 miljoner kronor är en vanlig tjänsteman, som saknar ledande position på banken.
När vi kontaktar bankens pressavdelning får vi först inga svar. Banken vill inte uttala sig om dokumentet.
Vi prövar att ringa banktjänstemannen som skrivit under. En växeltelefonist berättar att hen har flyttat till ett annat kontor. Vi får tjänstemannens nummer, och prövar att ringa – men får inget svar. Och mejl visar sig lika resultatlöst. I ett returmejl meddelas att tjänstemannen inte är i tjänst just nu.
Till slut skickar vi mejl till en högre chef på Scotiabank Bahamas. Nu får vi äntligen besked. Och i ett telefonsamtal dagen efter upprepar bankchefen sitt svar. Det prydliga dokumentet är inte äkta, uppger han.
– Vi har nyligen fått liknande förfrågningar. Vi har fastställt att nedanstående dokument inte är äkta och sannolikt relaterat till bedrägeri, säger bankchefen.
Enligt Barometern-OT:s uppgifter har banken gett samma besked till minst tre andra personer som ställt frågor om avtalet. Vi har tagit del av mejlkonversationer och inspelade telefonsamtal där två olika banktjänstemän bekräftar att avtalet inte är äkta.
Om uppgifterna från banken stämmer, skulle alltså avtalet vara förfalskat. Att förfalska ett bankdokument i syfte att lura kunder är brottsligt – men inte helt enkelt att bevisa, förklarar Jan Olsson, nationell bedrägeriexpert hos polisen.
– Det är väldigt knepigt om man har förfalskade handlingar till att börja med. Det är ju en omständighet som talar för att det inte finns någon seriositet i affärsupplägget, säger Jan Olsson.
Han kan inte uttala sig specifikt om Kambua – bara om hur lagstiftningen ser ut. För att ett falskt dokument ska vara brottsligt måste polisen kunna styrka att det använts till att lura folk, förklarar han.
– Om banken påstår att det är ett falsarium och det är så att investerarna inte får nånting för sina pengar. Och det går att styrka ett uppsåt hos Kambua. Då är alla rekvisit för ett bedrägeri uppfyllda. Så är det, onekligen.
Barometern–OT har sökt Kambuas vd Stefan Sandström via mejl, sms och telefon sedan den 12 februari, men inte lyckats nå honom.
Granskningen av Kambua
I september 2017 presenterades Kambua International som hockeylaget Kalmar HC:s nya storsponsor. Barometern-OT:s granskninig har sedan dess kunnat avslöja lögner, bokföringsbrott och miljonbelopp i skatteskulder.
27 oktober 2017 berättade vi att Kambuas i sin marknadsföring påstod sig ha ett samarbete med den internationella storbanken HSBC. Vi kunde också avslöja att banken förnekade allt samröre med Kambua och hotat med att vidta rättsliga åtgärder om inte Kambua slutade att använda bankens namn i sin marknadsföring.
Kambuas ”kapitalskydd”
Under 2019 lanserade Kambua ett slags försäkring för sina kunder. Det så kallade kapitalskyddet kunde tecknas av kunder som satsade minst 100 000 euro i Kambua.
Enligt Kambuas informationsbroschyr fanns ett avtal med den kanadensiska storbanken Scotiabank, som garanterade kundernas pengar om Kambua skulle hamna på obestånd och inte kunna betala.
Barometern-OT har tagit del av ett dokument som uppges vara det aktuella avtalet– mellan Kambua och Scotiabanks kontor i Nassau på Bahamas. Dokumentet har skickats ut till kunder och säljare.
Men när tidningen visar avtalet för en chef på Scotiabank förklarar han att dokumentet inte är äkta. Banken har gett samma svar till flera kunder som kontaktat banken.
Kambuas egen information
Ur Kambuas informationsbroschyr om ”kapitalskyddet” (KSK):
”Vad kostar KSK och vilka belopp är det möjligt att teckna för?
KSK har ingen fast årlig avgift eller uppläggningsavgift utan är helt baserad på en årlig procentsats av ditt NIB som debiteras separat i förskott. Avgiften är satt till 0,5 procent av NIB för hela din 24 månaders avtalsperiod. KSK finns tillgängligt för teckning aseende jämna NIB-poster om USD 100,000.
När kan jag påkalla KSK?
• Jag har inte erhållit min NIB inom 30 dagar efter avtalat datum för återbetalning
• Jag har fått en skriftlig underrättelse eller fått notis om att Kambua är på obestånd under företagsrekonstruktion eller på annat jämförligt sätt är under förändring genom ett domstolsförfarande.
Givet att något av ovanstående situationer har inträffat så skall du skriftligt till banken (med hjälp av en blankett som du fått vid tecknandet, kallat KSK-UT
[…]
När erhåller jag mitt kapital?
Efter det att banken mottagit KSK-UT skall du inom 7 dagar erhålla en bekräftelse på att kriterierna för KSK är uppfyllda och inom 30 dagar efter bankens mottagandedatum erhålla återbetalning av NIB.”