Annons

Efter Cementa: ”Inte läge att lämna Eketorps borg”

Det finns oro för att kommunens satsning på Eketorps borg i sommar kommer att kosta för mycket. ”Nej, vi ska rätta mun efter matsäck”, svarar kommundirektör Ann Willsund.
Beskedet är också att kommunen tar över varumärket på sociala medier inom kort.
Mörbylånga • Publicerad 25 mars 2019 • Uppdaterad 26 mars 2019
Del av Eketorps borg södra Öland.Foto: Pia Olofsson

Att Mörbylånga kommun håller Eketorps bor öppet i sommar har inte varit uppe för beslut i kommunfullmäktige ännu. Men det kommer, berättade kommundirektör Ann Willsund inför fullmäktigeledamöterna på måndagen.

– Det är viktigt att se till att borgen hålls öppen i sommar och vi har hamnat i ett tidsmässigt svårt läge. Än så länge är avtalet med Statens fastighetsverk muntligt.

Annons

Hon berättar att Mörbylånga kommun tillsammans med Kalmar läns museum, som ansvarat för den publika verksamheten sedan 2002, och Statens Fastighetsverk, som förvaltar fornborgen, arbetat fram en utvecklingsplan det senaste året. Men att Kalmar läns museum i mitten av februari drog sig ur samarbetet på grund av att de inte fick någon förlustgaranti.

– Med tanke på Cementas stora driftinskränkningar och att vi vill ha ett Sydöland som är attraktivt var det inte läge att lämna Eketorps borg, sa Ann Willsund.

Eva Folkesdotter Paradis (M) uttryckte oro för att borgen kan bli dyr för Mörbylångas skattebetalare:

– I min värld känner jag att skattemedel ska gå till annan verksamhet. Jag har läst i tidningarna att Eketorp var en förlustaffär för länsmuseet. Tänk om vi hamnar där också.

Ann Willsund försäkrar att kommunen inte kommer att lägga mer än 333 000 kronor om året på Eketorps borg. Det är 183 000 kronor mer än de 150 000 kronor om året som kommunen hittills lagt på borgen, och lika mycket som diskuterades i utvecklingsplanen med Statens Fastighetsverk och Kalmar läns museum.

– Vi har den budget vi har och ska rätta mun efter matsäck, sa kommundirektören på kommunfullmäktigemötet.

Enligt Ann Willsund har Eketorps borg haft två heltidsanställda borgansvariga och ett 15-tal säsongsanställda, samt haft öppet 64 dagar om året i länsmuseets regi. Kommunen vill att borgen har öppet längre än så.

Hittills har kommunen anställt Stefan Ahlgren som projektledare under fem veckor då kommunen ska annonsera efter en borgchef – en tjänst som Stefan Ahlgren då kan söka, enligt Ann Willsund.

– Vi räknar med en heltidsanställd till Eketorps borg, säger hon.

Kommunen har också fått 250 000 kronor bidrag av Regionförbundet till Eketorps borg och även sökt andra bidrag. Arbetet med budgeten pågår.

Annons

– Vi prioriterar ett lokalt engagemang, det vet vi finns från näringslivet. Vi ser en möjlighet att få borgen som ett naturligt besöksmål som man återkommer till en, två, tre, fyra gånger eftersom det händer nya saker hela tiden. Vi måste få till ett kafé i borgen. Vi samarbetar med Borgholms slott, Himmelsberga och Ottenby fågelstation. Vi vill också ha realistiska entréavgifter, säger Ann Willsund.

– Länsmuseet har räknat med 35 000 besökare och inte nått upp till det under 64 öppna dagar. Det är en anledning till att budgeten inte gick ihop.

Carl Dahlin (M) efterlyste idéer för hur kommunen ska hantera Eketorps borg på sikt.

– Det är sorgligt att det blivit så här och jag förstår att det blivit en brandkårsutryckning i år, men jag är nyfiken på hur vi gör nästa år.

Eva Folkesdotter Paradis, ordförande M i Mörbylånga kommun, arkivbild.Foto: Johanna Eriksson

Den frågan bollade Ann Willsund tillbaka till politikerna.

– Avtalet vi har är på ett år. Frågan är vad vi vill tillsammans. Det är inte ovanligt att kommuner har avtal med Statens fastighetsverk, det har Borgholm och Kalmar.

Liv Stjärnlöf (M) väckte frågan om hur borgen som varumärke hanteras på sociala medier och digitalt, då hemsidan Eketorps borg nu toppas av nyheten att Kalmar läns museum inte fortsätter sin verksamhet 2019 även om det också står att borgen ska vara öppen i sommar.

– Facebooksidan är stoppad nu. Vi hoppas få ta över Facebooksidan om Eketorp som har 2000 följare, det får inte bli någon sandlåda. Inom två veckor räknar jag med att vi har kontroll över hemsida och sociala medier, svarade Ann Willsund.

Läs mer här:

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons