Annons

Jörgen Ström: Stordalen kliver in i Kalmars nya framtidsområde

Det är få personer i Norden som har samma karisma som norske hotellmagnaten Petter Stordalen. Spektakulära kläder, hög röst, yviga gester och storslagna visioner. När han på måndagen kom till Kalmar för att lansera sin nya hotellsatsning blev presskonferensen en mindre show.
Jörgen StrömSkicka e-post
Kalmar • Publicerad 15 februari 2021 • Uppdaterad 23 mars 2021
Jörgen Ström
Detta är en personligt skriven text i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det nya hotellet på universitetskajen blir ett nytt smycke för Kalmar och Petter Stordalen. Området tenderar att bli Kalmars nya Docklands.
Det nya hotellet på universitetskajen blir ett nytt smycke för Kalmar och Petter Stordalen. Området tenderar att bli Kalmars nya Docklands.Foto: Mats Holmertz

Iförd solglasögon och en elegant pälsrock höll han hov inför den församlade presskåren. Han pratade om Kalmars fantastiska möjligheter att växa som destination, om Kalmarunionen och att han tror att corona i framtiden mest kommer vara en öl som hotellets gäster gärna dricker i skybaren.

Petter Stordalens presskonferenser brukar vara underhållande, och Kalmar blev knappast undantaget.

Annons

Men norrmannen är inte bara en man av stora ord, han brukar också leverera. Under sitt händelserika liv har han gått från fattig jordgubbsförsäljare i Porsgrunn till att bli Nordens obestridlige hotellkung som genom sitt bolag Home Invest driver över 200 hotell i Norden och Baltikum. Hans personliga förmögenhet skattades före pandemin till omkring 15 miljarder kronor. Ur ett entreprenöriellt perspektiv är Stordalen tveklöst en av vår tids allra främsta.

Här saknas innehåll

Visserligen har pandemin gått hårt åt hans imperium, tusentals anställda har permitterats och många hotell riskerar undergång när rese- och konferensbranschen senaste året lagts i träda. Men Petter Stordalen vägrar ge upp. Han pratade upprepat om att tiden efter virusplågan kommer bli ljus för branschen och att satsningen i Kalmar på många sätt markerar vändpunkten för ökenvandringen.

Det är förstås också ett smart pr-trick av kommunen och LW Fastigheter att locka den välkände norrmannen till Kalmar när den nya hotellsatsningen presenterades. Uppmärksamheten blir maximal – vilket både Lars Wärnberg och Johan Persson, som bägge bleknade i Petter Stordalens skugga, knappast hade något emot.

Det nya hotellet blir förstås ett nytt smycke för Kalmar i den centrala stadsdel som allt mer växer fram som framtidens stadsmotor. Inte helt olikt den utveckling som Docklands genomgått i London under 2000-talet där det slitna hamnkvarteren förvandlats till ett av Europas viktigaste finanscentrum.

Universitets placering i Ölandshamnen har gjort att allt fler blickar mot området. Ytterligare ett hotell planeras, flera restauranger har öppnat och på andra sidan gästhamnen håller Baronen på att stöpas om från shoppinggalleria till ett område med både butiker, utbyggt hotell, restauranger, företagslokaler och nya bostäder.

I närheten ligger också besöksmagneten Kalmar slott och det nya promenadstråk vid Tjärhovet samt den nya gästhamnen i Sylvanderparken som kommer göra området attraktivt för både Kalmarbor och besökare.

Återstår att se om också Kvarnholmen innanför murarna kan utnyttja denna stadsbyggnadsförvandling till att vända den dystra trenden också där.

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons