Annons

”Jimmiepriser gagnar inte Sverige”

Replik i debatt rörande bränslepriser, tidigare inlägg 9 januari.
Ungsvenskarna i Kalmar län är lyckliga över att dieseln blivit billigare – även om fyra kronor litern jämfört med strax före årsskiftet förstås är långt mindre än vad politiken utlovade, och bensin som de flesta kör på har knappt blivit billigare alls.
Debatt • Publicerad 17 januari 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla.”
”Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla.”Foto: Andreas Hillergren

” Det är dags att få ett Sverige där hela landet har möjlighet att leva.”, skriver de. Det är lätt att skriva under på, men effekterna av de Jimmiepriser som Ungsvenskarna firar är djupt oroande:

1. Sju miljarder kronor per år kostar sänkningen av skatten på bensin och diesel. Stora vinnare är norrmän och finnar som nu kan tanka billigt i Sverige – sen årsskiftet stimulerar vi med skattemedel norsk och finsk ekonomi. Förlorare är alla som hade haft större nytta av att dessa medel använts i till exempel skolan, vården och omsorgen.

Annons

2. Över fem miljoner ton koldioxid per år i ökade utsläpp blir resultatet för klimatet när reduktionsplikten nu sänkts – transportsektorns klimatpåverkan nästan fördubblas. Risken är överhängande att Sverige måste köpa bulgariska utsläppsrätter för många miljarder som annars hade kunnat göra nytta här hemma.

3. Sveriges beroende av skurkstater ökar kraftigt. Huvuddelen av förnybara drivmedel importeras, men vi kan tillverka dem själva, medan de fossila drivmedlen per definition är importerade. Fossil bensin och diesel kommer från Saudiarabien, Nigeria och Venezuela, och en tredjedel har okänt ursprung – troligen direkt eller indirekt Putins Ryssland.

Självklart är denna sänkning gynnsam för de relativt få som kör på diesel, men långt fler kör på bensin och mer riktade satsningar gör större nytta för de man vill nå än att sänka priset för alla som tankar fossilt. Riktat stöd till gles- och landsbygd, till särskilt transportberoende näringar som jord- och skogsbruk, stöd till kollektivtrafiken och höjt bostads- och socialbidrag är några exempel.

Nu hotas bilden av Sverige som ledande i klimatomställningen. Just när hela världen söker inspiration och konkreta exempel att lära sig av, så backar Sverige, höjer andelen fossilt och ökar de klimatpåverkande utsläppen. Det svenska näringslivet är djupt oroade att mångmiljardaffärer och gröna jobb kan gå i stöpet – då drabbas vi alla. Jimmiepriser på fossila drivmedel gagnar Sverigedemokraterna, men de gagnar inte Sverige.

Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet

Annons
Annons
Annons
Annons