Ingen publiksuccé – men klart med fem nya år
Enligt festivalgeneralen Pelle Aldestam kom omkring 4 000 betalande åskådare till torget i Borgholm under de tre festivaldagarna.
En missräkning.
– Vi hade räknat med 800-1 000 betalande till, då hade vi gått plus/minus noll. Det blir en liten förlust, men men inga jättesifrror. Det är en kalkylerad risk och investering. Vi räknar med att gå plus/minus noll först år tre. Vi ser det som en investering.
Viss kritik har kommit mot att torget spärrades av.
– Det finns alltid folk som har åsikter och spärrar man av ett torg kan människor bli irriterade. Det är beklagligt. Vi har lärt oss mycket de här dagarna hur man hanterar flöden av människor.
Den dag som lockade mest folk var torsdagen, när bland annat Petter och Samir & Viktor spelade.
– Det var tydligt att de artister som riktade sig till yngre var de som funkade bäst. Vi kommer driva festivalen ännu mer mot att vara en folklig grej, ännu mer mainstream. Vi ska ha dragplåster som lockar ungdomar till Öland.
På måndagen undertecknades ett femårsavtal mellan festivalbolaget Öland är bäst AB, Borgholms kommun, Cityföreningen, Framtid Borgholm och Kapelluddens Camping.
– Öland Mat- och Musikfestival är ett oerhört bra initiativ och visar det bästa av Öland. Kommunen är mycket glada över detta initiativ, säger Jens Odevall, kommunchef på Borgholms kommun.
Kommunen hjälper enligt avtalet bland annat till med scener, avspärrningar och toaletter.
På sikt är ambitionen att Öland Mat- och Musikfestival ska locka 20 000 betalande åskådare.
– Ingenting blir stort år ett. Vi gjorde första året med små medel och med väldigt kort varsel.