Fler bostäder i norra hamnen kan dra ut rejält på tiden
Nyligen invigdes delar av norra kajen som renoverats med nytt trädäck, planteringar och en ny parkering. Tidigare i höstas invigdes också det nya höghuset Måsnästet, som ersätter den silobyggnad i hamnen som rivits och som ligger mittemot butiken.
Tanken från kommunens sida har hela tiden varit att gå vidare och bygga fler bostäder i området, både villor och lägenheter. Men om det ska bli verklighet måste man först erbjuda nya butikslokaler till Swedish Agro som har sin butik i hamnen strax bredvid Måsnästet.
Något som med lite otur kan dra ut på tiden rejält, då arrendet, efter en blunder från kommunledningen, löper på fram till 2045.
– Ja, det stämmer. Avtalet gäller 40 år som en följd av att det inte sades upp 2005. Tidigare har kommunens bedömning varit att avtalet förlängdes till 2025, säger Fredrik Johansson, kommunchef i Mönsterås.
Förhandlingar mellan kommunen och Swedish Agro pågår och har gjort det under ett antal år. Det handlar då främst om utköp av verksamheten eller att kommunen ska kunna erbjuda en alternativ lokal som passar verksamheten bättre.
– Man kan väl säga att vi har mer bråttom än Swedish Agro. Vi vill ju att området i hamnen ska kunna växa lite snabbare än vad det gör nu. Men just nu har vi inget annan lokal att erbjuda, utan det händer väldigt lite i diskussionerna, säger Fredrik Johansson.
”Vi vill ju att området i hamnen ska kunna växa lite snabbare än vad det gör nu. Men just nu har vi inget annan lokal att erbjuda, utan det händer väldigt lite i diskussionerna.”Fredrik Johansson, kommunchef i Mönsterås kommun.
En som är frustrerad över att problemet inte ser ut att lösas inom överskådlig framtid är oppositionsrådet Robert Rapakko (S).
– Jag anser att vi behöver skynda på processen och finns det inte någon lämplig befintlig lokal så får man titta på alternativet att bygga nytt. Det är bättre att vi löser de knutar som finns snabbt än att ärendet ska dra ut på tiden.
Han pekar också på det faktum att kommunledningen redan lagt ut mycket pengar på bland annat vattendammar och parkeringsytor i området.
– De kostnaderna är tänkta att täckas av markförsäljning i hamnen och då måste vi komma åt marken för att få tillbaka pengarna, säger Robert Rapakko.