Gudrun Brunegård kräver pengar till tåg och vägar
När riksdagen om några veckor öppnas går Gudrun Brunegård in på sitt första riktiga verksamhetsår.
– Jag kom in lite plötsligt när Jimmy Loord slutade i våras, då fick jag arbeta med frågor som redan låg på bordet. Nu ska jag driva mina egna frågor, främst handlar det om utbildningsfrågor och om möjligheterna för Kalmar län att växa och utvecklas, säger Gudrun Brunegård.
En av de stora frågorna i arbetet med att skapa utveckling i länet är enligt Gudrun Brunegård att få till nya stora satsningar på bättre infrastruktur. I juni lyfte Gudrun Brunegård bristerna i infrastrukturen i Kalmar län med infrastrukturminister Tomas Eneroth.
– Tyvärr kan man sammanfatta hans svar i interpellationsdebatten med att det finns inga som helst konkreta planer på satsningar i vårt län, ett väldigt tråkigt svar, säger Gudrun Brunegård.
Under våren och sommaren har Gudrun Brunegård fortsatt med att pressa Tomas Eneroth på svar.
– Jag har ställt flera skriftliga frågor jag ställt men varje gång har jag fått det jag uppfattar som bristfälliga svar på. Det är tråkigt att vårt län inte verkar engagera Tomas Eneroth det minsta, fortsätter Gudrun Brunegård.
En sammanställning över fördelningen av resurser per län/region som presenterats av Kalmar läns infrastrukturkansli visar att utslaget per person får Kalmar län minst pengar till nya satsningar i hela landet, 2 765 kronor. Det kan jämföras med grannlänen där invånarna i Blekinge- får 12 755, Kronobergs- 15 347, Jönköpings- 13 214 och Östergötlands län 7 020.
Mest pengar per invånare får Västerbotten med hela 83 048 kronor.
– Jag citerade från den sammanställningen i både frågor och interpellation. Han såg lite förlägen ut, vid påpekandet att det av våra grannlän som ligger över mitten på listan är Kronoberg, där han råkar vara bosatt. Detta trots att länet är betydligt mindre, både till yta och folkmängd, och såväl stambanan som E4 ligger på annat konto, säger Gudrun Brunegård.