Kalmars arenor ska utvecklas för mer evenemang och upplevelser
Destination Kalmar bildar sex utvecklingsgrupper för att Kalmar ska bli en bättre evenemangsstad efter pandemin, och för att stadens arenor ska ha ett större innehåll över hela året. Grupperna ska fokusera på varsin arena – Guldfågeln arena, Fredriksskans, Kalmar ishall, Arena Långviken, KIFAB arena och Kalmar teater.
Sedan tidigare har Kalmar kommun en evenemangsstrategi som beskriver hur Kalmars evenemangsarbete ska organiseras och vilka evenemang Kalmar ska satsa på för att komplettera det utbud som finns. Kopplat till strategin finns arbetsgrupper som är inriktade på allt från tillståndsfrågor till arenautveckling.
– Vi har fått igång ett väldigt bra arbete, som gör att vi tillsammans jobbar strategiskt med att utveckla Kalmar som evenemangsstad. Det är detta arbete vi nu kommer att förstärka genom att lägga till fler utvecklingsgrupper så att varje grupp kan fokusera på varsin arena. Grupperna kommer att titta både på hur arenan används i dag och vilka möjligheter som finns i framtiden, säger Pär Israelsson på Destination Kalmar.
Bakom de nya utvecklingsgrupperna står Destination Kalmar och kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun. De finns representerade i samtliga utvecklingsgrupper tillsammans med representanter för andra bolag och förvaltningar i kommunen samt personer från näringslivet och föreningslivet. Pär Israelsson och Per-Ola Johansson, verksamhetschef på kultur- och fritidsförvaltningen, ansvarar tillsammans för helheten.
– Föreningslivets medverkan är nödvändig för framgång, så vi är väldigt glada över att de finns med i grupperna. Det kommer att vara av stor vikt, säger Per-Ola Johansson.
Utvecklingsgruppernas arbete
Hitta nya samverkansformer.
Hitta nya intäkter till arenorna för att kunna vidareutveckla dem långsiktigt, möjliggöra nya evenemang och upplevelser för både invånare och besökare.
Utveckla arenornas innehåll ur ett året runt-perspektiv, som bidrar till en ökad användning året runt.