Annons
Näringsliv

Jörgen Ström: ”Svår omställning väntar branschen”

Jakten på framtidens drivmedel är intensiv och forskningen går framåt på flera fronter. Det finns fördelar med alla – men också nackdelar. Rena utsläpp från bilarna är en sak, en annan är vilka kringeffekter som omställningen får på miljön.
Kalmar • Publicerad 31 oktober 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Den stora batteritillverkaren Northvolt placerade sin nya stora batterifabrik i Skellefteå. Man gjorde det sannolikt för att tillgången på el är större i Norrland än i södra Sverige. Att tillverka batterier för bilindustrin kräver nämligen stor energitillgång. Enligt bedömare som Barometern-OT pratat med hade aldrig Nybro – som var med i racet om den nya fabriken – en chans att garantera nätkapaciteten för tillverkningen.

Dessutom är batteritillverkning något som ställer stora frågetecken för framställningen. Det krävs stora mängder mineral för att tillverka batterierna och det utvinningen kommer gå hårt åt miljön, tillgången på litium är dessutom starkt begränsad.

Annons

Nyligen presenterade Mejsel/eCarExpo sin stora elbilsundersökning där det visade sig att 75 procent av de drygt 1 500 tillfrågade kunde tänka sig att köpa elbil eller laddhybrid. Men bara två av tio ansåg sig ha råd att köpa en – och ännu färre ansåg att fördelarna med en elbil ännu är så stora att valet är självklart. Framförallt ifrågasätts laddinfrastrukturen och eltillgång samt bristen på hållbarhet i batteriernas framställning

Biogasen är på pappret det naturliga kretsloppsalternativet där matavfall omvandlas till i princip rent drivmedel. Miljömässigt är det förstås bra, men däremot finns frågetecken för kapaciteten. Biogas är stort i våra trakter och på Gotland – men i resten av landet och i resten av världen är framställningen ganska liten. Skeptiker pratar just om att den nationella tillgången på biogas som det stora hindret.

Dessutom är antalet tankstationer än så länge få i landet.

I framförallt Kina och Japan pågår nu stora satsningar på bränslecellsteknik där bilarna kan tankas med vätgas. Framställningen av vätgas kräver endast el och vatten och utsläppen blir endast vattenånga. Miljömässigt är det såklart riktigt bra.

Problemet med vätgastekniken är helt enkelt att infrastrukturen än så länge är extremt underutvecklad. I Sverige finns bara fem tankstationer – och innan det finns fler kommer vätgastekniken troligen inte att få något genombrott.

Så vad ska då hugade bilköpare välja?

Det finns inget givet svar. Alla har sina fördelar, men också nackdelar. Konsumenternas behov av nyttjandet blir avgörande. Hur mycket ska bilen användas – och var ska den köras?

Valet är ditt.

Jörgen StrömSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons