Sandström vill inte tala om pengarna som försvann
Normalt går en bankkund igenom kontroller när kontot öppnas. Processen kallas KYC, know your customer. Blir kunden godkänd får man sätta in och ta ut pengar. Men i mejl till kunderna uppger Kambua att bankernas KYC-processer försenat utbetalningar till kunderna.
Har Kambua inte gått igenom KYC innan kundernas pengar sattes in?
”Jo Kambua har genomfört en KYC på alla kunder men då kraven på kundkännedom har ökat pga hårdare reglering, så har även kraven ökat på oss i motsvarande mån”, skriver Stefan Sandström i ett mejlsvar till Barometern-OT.
Enda skälet för banker att hålla inne pengar är enligt experter vid misstanke om olaglig verksamhet. Kommentar?
”Banker måste ha klart för sig vad transaktionen avser och vem dom har att göra med.”
I ett mejl i maj 2019 uppges att 6 miljoner euro satts in på fel konto. Hur är det möjligt?
”Jag går inte in på detaljer runt detta.”
Varför har ni uppmanat kunder att skicka id-uppgifter till mejlkontot global.id@aol.com?
”Det är krav från den banken vi bytte till och är en procedur hos alla banker idag för kundkännedom.”
Om banken vill ha id-uppgifter från kunder – varför gå genom en tredje part?
”Vi anlitar extern konsult för detta uppdrag, vilket är väldigt vanligt.”
Bedrägeriforskaren Ville Rantalas bedömning är fortfarande att Kambua är ett Ponzibedrägeri. Kommentar?
”Jag har svarat på denna frågan tidigare och hans påstående är oansvarigt och baseras inte på fakta utan bara en känsla.”