Annons

Här är byggnaderna som ska rivas i centrum

Det finns ett förslag på vilka byggnader som ska rivas och vilka som ska bevaras i den nya planen för centrala Färjestaden.
Färjestaden • Publicerad 4 april 2021 • Uppdaterad 5 april 2021
Byggnader som ska rivas, och kan ersättas med bostäder, enligt planen för Framtid Färjestaden: 1. Nedlagda bensinstationen/tvätthall där a-traktorungdomar får vara tills beslut fattas. 2. Bussgaraget. (3. Motorvagnsstallet/Lokstallarna ska bevaras), 4. Gamla bilverkstaden vid Ölands köpstad.
Byggnader som ska rivas, och kan ersättas med bostäder, enligt planen för Framtid Färjestaden: 1. Nedlagda bensinstationen/tvätthall där a-traktorungdomar får vara tills beslut fattas. 2. Bussgaraget. (3. Motorvagnsstallet/Lokstallarna ska bevaras), 4. Gamla bilverkstaden vid Ölands köpstad.Foto: Barometern/Lantmäteriet

Planen ska bana väg för över 800 nya bostäder och göra ett splittrat centrum mer stadslikt och sammanhängande. Enligt planförslaget Färjestaden 1:153 ska tre byggnader i det aktuella området rivas.

Bussgaraget ligger på för låg mark och det skulle behövs omfattande renoveringsarbeten för att huset ska kunna nyttjas på ett bra vis, enligt planarkitekt Fredrik Meurling.
Bussgaraget ligger på för låg mark och det skulle behövs omfattande renoveringsarbeten för att huset ska kunna nyttjas på ett bra vis, enligt planarkitekt Fredrik Meurling.Foto: Mörbylånga kommun

Bussgaraget (2 på kartan):

Annons

Byggår 1935.

Kalkstensbyggnad på kommunens mark. Användes som Järnvägens buss- och lastbilsgarage. Har även använts till bilverkstad och i dag till butiker.

Byggnaden anses ha högt kulturmiljövärde på grund av kalkstensfasaden, men ska ändå rivas. Bussgaraget ligger på för låg mark och det skulle behövs omfattande renoveringsarbeten för att huset ska kunna nyttjas på ett bra vis, enligt planarkitekt Fredrik Meurling.

”På grund av prognostiserade höjda havsnivåer kan byggnaden vara svår att bevara eftersom den ligger relativt lågt och är relativt låg vilket innebär att en stor del av byggnaden riskerar att hamna under den nya marknivån. En sådan åtgärd kommer stark att påverka upplevelsen av byggnaden och tillgängligheten blir svår att lösa. Byggnaden är skyddad i gällande detaljplan men bör inte skyddas i kommande detaljplan. Kalkstenen kan med fördel återanvändas”, står det planens kulturhistoriska inventering.

Nedlagd bensinmack/tvätthall (1 på kartan):

På privat mark. Ska användas av a-traktorungdomarna i föreningen Motorburen ungdom Öland tills beslut är fattat. Men planen är rivning, marksanering och bostäder.

Foto: Pia Olofsson

Gamla bilverkstaden vid Ölands köpstad (4 på kartan):

Privat mark. Ska rivas. Byggnaderna anses i kulturhistoriska inventeringen ha visst kulturhistoriskt värde, som exempel på när bilismen slog igenom på 1950-talet på kollektivtrafikens och tågtrafikens bekostnad. Efter marksanering finns förslag på bostäder här eventuellt med service på bottenvåningen.

Ska bevaras

Här är en lista på de kulturhistoriskt värdefulla byggnader som ska bevaras och i vissa fall få starkare skydd, enligt planförslaget. Informationen om byggnaderna kommer från planens kulturhistoriska inventering från 2019.

Motorvagnsstallarna från tidigt 1930-tal anses värda att bevara på grund av massiv kalkstensfasad, samt anknytningen till järnvägen.
Motorvagnsstallarna från tidigt 1930-tal anses värda att bevara på grund av massiv kalkstensfasad, samt anknytningen till järnvägen.Foto: Pia Olofsson

Motorvagnsstallet (nummer 3 på kartan):

Annons

Byggdes början av 1930-talet.

Användes till motorvagnsstall för motorvagnar för persontrafik. Använda i dag som butik sommartid. Byggnaden anses värd att bevara på grund av sin massiva kalkstensfasad, samt anknytningen till järnvägen.

Färjestadens gård:

Mangårdsbyggnaden från 1802.

Reveterades under första halvan av 1900-talet. Den östra fasaden har kvar reveteringen övriga fasader har försetts med stående träpanel. I slutet av 1900-talet byggdes boningshuset om till flerbostadshus. I dag används en komplementbyggnad även som butik.

Färjestadens station från 1909 används i dag som kontor. Får inte rivas.
Färjestadens station från 1909 används i dag som kontor. Får inte rivas.Foto: Pia Olofsson

Stationshuset:

Byggdes 1909.

Användes som stationshus men moderniserades 1949, används i dag som kontor.

Järnvägshotellet:

Byggdes 1925, tillbyggt med en länga österut 1947.

Annons

I dag används byggnaden som kontor och bostäder. Tidigare har den använts till bilhall, Konsum, bilverkstad, frisör, pappershandel, ram- och konsthandel.

Postkontoret:

Järnvägsbyrå och poststation byggdes 1909.

Var huvudkontor för Södra Ölands Järnvägsbyrå och poststation. Används i dag som bostadshus.

Polishuset från tidigt 1960-tal är mycket tidstypisk och anses värd att bevara.
Polishuset från tidigt 1960-tal är mycket tidstypisk och anses värd att bevara.Foto: Pia Olofsson

Polishuset:

Byggdes 1962.

Användes ursprungligen till polishus, bank, cigarraffär, post, numera till kontor och butik. Byggnaden är mycket tidstypisk och anses värd att bevara.

Hamnmästarbostaden:

Byggdes 1922.

Byggnaden på Norra Hamnplan användes då som hamnmästarbostad, hamnstyrelsens kontor och med en lägenhet. I dag är det bostad.

Sjöbodarna bör bevaras enligt detaljplaneförslaget för Framtid Färjestaden.
Sjöbodarna bör bevaras enligt detaljplaneförslaget för Framtid Färjestaden.Foto: Pia Olofsson
Annons

Sjöbodarna på udden mot Dämmet.

Bör bevaras enligt detaljplaneförslaget för Framtid Färjestaden.

Del av Skansenområdet i gult och till höger före detta järnvägsbyrå och poststation i vitt, byggt 1909.
Del av Skansenområdet i gult och till höger före detta järnvägsbyrå och poststation i vitt, byggt 1909.Foto: Pia Olofsson

Rekommendationen är även skydd för Skansens byggnader i den kulturhistoriska inventeringen.

Tingshus, Handelsbod och Gästgiveri (Hotel Skansen):

Byggt tidigt 1800-tal.

Alla byggnader har genomgått stora ombyggnader i etapper, men fortfarande kan de äldsta byggnaderna anas, står det i den kulturhistoriska inventeringen i planen. Det står också att en framtida utbyggnad av hotellet bör ske i mindre enheter anpassade efter områdets skala och kulturhistoriska värden. Nybyggnation kräver tillstånd av länsstyrelsen. ”I kommande detaljplaner bör stor hänsyn tas till de kvarvarande värdena på platsen som framför allt består av resterna av Kråkeskärs skans.”

Blå byggnader anses mest värdefulla att bevara, sen gröna, sen gula. Färjestadens gård, Stationshuset, Järnvägshotellet, Postkontoret, Polishuset, Motorvagnsstallet, Hamnmästarbostaden och Sjöbodarna ska bevaras enligt planen.
Blå byggnader anses mest värdefulla att bevara, sen gröna, sen gula. Färjestadens gård, Stationshuset, Järnvägshotellet, Postkontoret, Polishuset, Motorvagnsstallet, Hamnmästarbostaden och Sjöbodarna ska bevaras enligt planen.Foto: Mörbylånga kommun

Mer om byggen i Färjestaden:

Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons