Nu finns snart biogasmackar i hela länet: ”Unikt”
I september startade projektet Biogasboost där ett delmål var att etablera biogasmackar i länets samtliga tolv kommuner. När arbetet startade var antalet gasmackar sex till antalet, men efter sommaren har summan utökats med ytterligare tio. En mackägare som har satsat på biogas är Alf Johansson som driver Runes bensin. Redan nu är hans nya tankstationer i Nybro och Emmaboda klara och till sommaren ska även en biogasmack invigas i Söderåkra. Alf Johansson säger själv att det rinner ”bonnablod” i hans ådror och att det var en stor anledning till att han valde att satsa.
– Biogasen kommer från Läckeby och 80 procent kommer från böndernas stallgödsel. Jag gillar ordet hållbart och det här måste vara det mest hållbara man kan tänka sig, säger han.
Ekonomiskt är det en stor satsning. Naturvårdsverket ger ett statligt investeringsstöd på sju miljoner per tankstation men Alf Johansson har själv behövt gå in med totalt nio miljoner för sina tre mackar.
– Jag tror att det kommer att gå ihop, annars hade jag inte gjort det här. Just nu börjar jag från noll här i Emmaboda. Vi har Nilsbuss som har sex-sju bilar och i Nybro är det ungefär samma. Sedan är det tre privatbilar som jag vet kör på biogas här i Emmaboda, säger Johansson.
– Det är inga stora volymer som går här nu. Rekordet har varit 180 kilo på ett dygn.
Här saknas innehåll
Blekinge har sedan tidigare en biogasmack i alla sina fem kommuner. Kalmar län blir nummer två då det kommer ges möjlighet att tanka i samtliga tolv kommuner.
– Kalmar län är geografiskt utspritt och därför är det unikt att vi kommer att ha en biogasmack i varje kommun i ett så pass stort län, säger Jonas Lööf, som är verksamhetsledare på Miljöfordon Sverige och även projektledare för Biogasboost i länet.
Förutom Runes kliver Hagelsrum Biogas in och satsar på fyra platser i Målilla, Vimmerby, Hultsfred och Högsby. På Öland väljer istället Orangegas att etablera sig.
– Två av aktörerna är riktigt lokala samtidigt som Orangegas har ett lokalt perspektiv och vill in på den svenska marknaden. Det är helt fantastiskt att den typen av aktörer kan göra den här investeringen. Utmaningen är att på ganska små orter få olika verksamheter att gå ihop, säger Jonas Lööf.
En stor anledning till att biogasmackarna nu ploppar upp i varje kommun är att Kalmar läns trafik, KLT, satsar hårt på biogas.
– KLT:s betydelse för att det här har kommit till stånd är jättestort. De har, som en av få aktörer, ställt kraven på biogas. Man är Sverigeunik med så hög andel biogas i de stora bussarna, och nu även från årsskiftet i fordonen för serviceresor och färdtjänst.
Men fortfarande är det så att endast drygt 1 200 fordon kör på biogas på länets vägar. Biogasboost har som mål att 1 200 nya biogasbilar ska rulla innan projektet är över vid halvårsskiftet 2021. Hittills är ökningen lite drygt 200 bilar.
– Där har vi en bit kvar. Men med så goda möjligheter att tanka och att kommunerna visar vägen är vi övertygade om att vi kommer att nå målet i Kalmar län, säger Lööf.
Ligger vi i framkant i den här delen av landet när det gäller biogas?
– Kalmar län har mycket lantbruk och mycket djurhållning som ger otroligt goda förutsättningar för att producera biogas. Vi har bra underlag till råvara. Potentialen att producera mer biogas är väldigt stor. Gödsel från två kor motsvarar vad en bil kan köra på ett år.
Och hur ser det ut i övriga riket?
– Många säger att det inte finns så många biogasmackar men upp till Gävle är den hyggligt god. Det finns 200 tankstationer i Sverige. Har vi bilar som går 30 till 50 mil är det ganska okej.