”Ibland får man inse att det inte går”
Efter flera tunga år spirade optimismen i Kalmar igen. Några månader in på 2008 presenterades en ny storslagen plan för staden. Företaget Kärnhem ville parallellt bygga stora handelshus i Växjö, Karlskrona och Kalmar. Prislappen enbart för den sistnämnda låg på cirka två miljarder kronor. Kommunstyrelsens ordförande Johan Persson var positiv och slog fast att satsningen verkligen skulle sätta staden på kartan.
Vad tänkte du om planerna?
– Efter den strukturomvandling som Kalmar gått igenom, då både Volvo, Bombardier, Rifa och Nordchoklad försvann, låg vi inte direkt högt på investerarnas lista. Vi inledde en tydlig strategi där vi försökte öppna upp Kalmar för externa pengar och det här var en del i det, minns han.
Tanken var att bygget skulle dra igång under 2010 och en arkitekttävling skulle utlysas för att rita en byggnad som ”andades framtid och utveckling”. Kommunstyrelsen godkände ett samverkansavtal och satte igång med planarbetet. Då gick projektet rakt in i väggen.
LÄS MER:
Hela bakgrunden till WTC-projektet i Kalmar – skisser, tidningsklipp och bilder:
– Mycket enkelt. Vi har ett riksintresse för kulturmiljö och det går inte att bygga där. Länsstyrelsen sa till och med nej när vi senare frågade om ett litet p-hus. Det fanns risk att det skulle störa Domkyrkans dominerande silhuett.
Hur var det att tvingas konstatera att det var kört?
– Ibland får man, även när man är kommunalråd, inse att det inte går. Jag vill bottna i frågor innan jag säger nej. Här undersökte vi, men kom fram till att det inte var möjligt.
Var det aktuellt att bygga World Trade Center på någon annan plats?
– Nej, vi hade inga sådana diskussioner, det var den här platsen man var intresserad av. De ville ligga mycket centralt och andra tänkbara platser hade kunnat vara norra delarna av Fredriksskans eller området där universitetet nu byggs. Men vi valde att göra andra satsningar.
Vad tror du om ytan vid Östra Sjögatan, kommer det bli någonting annat än vad det är i dag?
– Inte som det ser ut nu, då måste man hitta någon helt ny idé. Ska man exempelvis bygga ett p-hus under marken så nära vattnet kommer det att flyta upp till ytan om det inte står stor en tung byggnad ovanpå. Och i så fall kommer huset ovan jord att vara i vägen för silhuetten. Det är ingen enkel plats. Man kan alltid bygga en park, men vi behöver ju parkeringsplatserna, säger Johan Persson.
I Växjö däremot gick World Trade Center-projektet vidare. Hösten 2016 invigdes jätteskapelsen vid centralstationen. Även Karlskrona ser ut att få sin byggnad, där ska spaden sättas i jorden våren 2019. Men Kalmar har inte varit aktuellt sedan projektet strandade år 2008.
Så här blev World Trade Center i Växjö:
– Det var mina företrädare som hanterade frågan då, men jag har inte hört att det varit några ytterligare diskussioner sedan dess, säger Kärnhems nuvarande vd Malin Svensson.
– Det kändes som att det var ett tydligt nej från Kalmar och sedan har det inte gått vidare.
Skulle Kalmar kunna vara intressant nu?
– Absolut. Tanken när vi förvärvade WTC-licenserna var att det skulle bli en sydosttriangel som skulle knyta samman regionen. Rent spontant är det klart intressant, men vi är inte där nu, säger Malin Svensson.