Annons

Efter möte: Allt börjar om igen med väg 136: ”Nu får vi backa bandet”

Allt börjar om igen med väg 136 i Mörbylånga kommun.
– Nu får vi backa bandet och försöka komma fram till någonting som blir bra, säger Matilda Wärenfalk (S) efter mötet med Trafikverket i fredags.
Mörbylånga • Publicerad 8 juni 2021
Börja om från början, börja om på nytt. Då Trafikverket och Mörbylånga kommun inte kommit överens är det nu upp till Regionen att besluta om det blir några nya pengar till väg 136 mellan Brofästet (bilden) och Isgärde i nästa trafikplan.
Börja om från början, börja om på nytt. Då Trafikverket och Mörbylånga kommun inte kommit överens är det nu upp till Regionen att besluta om det blir några nya pengar till väg 136 mellan Brofästet (bilden) och Isgärde i nästa trafikplan.Foto: Johanna Eriksson

– Det som var nytt vid detta möte var att vi var hyfsat överens om att de papper som ligger på bordet inte är bra. Vi är överens om att göra en ny åtgärdsvalsstudie. Det är först då man kan titta på nya lösningar, säger Matilda Wärenfalk (S), kommunstyrelsens ordförande i Mörbylånga kommun.

Frågan om hur väg 136 ska bli mer trafiksäker och bättre för den som behöver ta sig in eller ut i den igenkorkade semestertrafiken är sannerligen inte ny. En förbifart Glömminge har utretts, ratats och skulle nu börja utredas igen.

Annons

Men sedan kommunledningen i Mörbylånga vägrat skriva på avsiktsförklaringen med Trafikverkets förslag avbröts alla utredningar i slutet av maj. De 200 miljoner kronor som skulle ha använts i Mörbylånga kommun fördelas nu på andra vägprojekt i länet.

Nu är det upp till Regionen att besluta om det blir några nya pengar i nästa trafikplan. Då kan det bli aktuellt med en ny åtgärdsvalsstudie som kan titta på andra lösningar för väg 136 mellan Brofästet och kommungränsen.

– Nu har markägare och boende presenterat ett eget förslag som bättre passar Algutsrum och helheten, men det har Trafikverket inte hunnit titta på för det kom in för sent, säger Matilda Wärenfalk.

– Pandemin har haft sin del i detta för att de typiska samrådsmötena inte kunnat bli av. Man har inte kunnat ha dialogen så tidigt i processen som hade behövts.

I höstas var alla partier i kommunstyrelsen överens om att säga nej till Trafikverkets förslag om nya avfarter i korsningen och en ny 2+1-väg ett stycke öster om nuvarande sträckning i Algutsrum. Politikerna tyckte att åtgärderna var för stora för den lilla tidsvinst som den skulle ge och markägare och boende var också kritiska.

Oppositionsrådet Henrik Yngvesson (M) är fortfarande emot Trafikverkets förslag till lösning i Algutsrum, men vill ändå att kommunen skriver på avsiktsförklaringen – trots att Trafikverket inte ändrat något.

– Att säga nej till avsiktsförklaringen gör att projektet riskerar att bli utan medel och åtgärder helt och hållet, och försenar eventuella satsningar med cirka tio år. Det är inte rimligt att köra huvudet i väggen när åsikterna inte beaktas. Vi delar inte majoritetens inställning att ingen åtgärd på vägen är bättre än den föreslagna, menar han.

Matilda Wärenfalk håller inte med

Matilda Wärenfalk (S), kommunalråd Mörbylånga.
Matilda Wärenfalk (S), kommunalråd Mörbylånga.Foto: Mats Holmertz

– Det viktigaste är inte att det blir åtgärder, det viktigaste är att det blir bra åtgärder, säger hon.

Även Moderaternas oppositionsråd i Regionen protesterar mot att majoriteten ratar Trafikverkets förslag. I ett pressmeddelande skriver Carl Dahlin att det är ”oansvarigt att S och C prioriterat särintressen istället för folkviljan”. Och Pär-Gustav Johansson skriver att ”vi ser redan hur Wärenfalks partivänner i andra delar av länet är och rycker i pengarna som skulle gått till Mörbylånga.”

Annons

Nu blir Mörbylånga kommun av med 200 miljoner kronor i vägsatsningar?

– Det är inte kommunens pengar. Det är våra gemensamma pengar och de ska användas på bästa sätt. Regionen är tydliga med att behovet av säkerhetshöjande åtgärder på sträckan är lika stort som tidigare och målsättningen är att åtgärderna ska in i nya trafikplanen, säger Matilda Wärenfalk.

Hur ser tidplanen ut?

– Det ligger inte i kommunens händer, men att Trafikverket gör en ny åtgärdsvalsstudie är första punkten på vägen framåt, säger hon.

Fakta

Nytt förslag från markägare

Den 19 maj kom markägare och företagare i Algutsrum med ett eget förslag till Trafikverket och Mörbylånga kommun, liknande lösningen i Ekerum. Det räddar 20 hektar jordbruksmark från att förstöras och hindrar en ”kraftig sänkning” av grundvattnet, menar de, då de tagit bort 2+1-väg och vägtunnel från Trafikverkets förslag:

1. ha en överfart till och från Fägatan som stängs, vänstersväng för trafikanter norrifrån försvinner.

2. Ny sträckning av Fägatan till 136:an.

3. Ny väg till och från väg 960 förbi Stenladan, gemensam in och utfart med väg till OK/Q8.

4. Breddning av 136:an från en till två filer där högerfilen används som infartsfil till Algutsrum och indirekt till OK/Q8och Stenladan. I skissen finns en tunnel för gång-och cykeltrafikanter och skyddad led för dessa norrut på västra sidan av 136:an.

Den 19 maj kom markägare och företagare i Algutsrum med ett eget förslag till Trafikverket, liknande lösningen i Ekerum. Det räddar 20 hektar jordbruksmark från att förstöras och hindrar en ”kraftig sänkning” av grundvattnet, menar de, då de tagit bort 2+1-väg och vägtunnel från Trafikverkets förslag 1. Överfart till/från Fägatan stängs, vänstersväng för trafikanter norrifrån försvinner.2. Ny sträckning av Fägatan till 136:an. 3. Ny väg till och från väg 960 förbi Stenladan, gemensam in och utfart med väg till OK/Q8. 4–5. Breddning av 136:an från en till två filer där högerfilen används som infartsfil till Algutsrum och indirekt till OK/Q8och Stenladan. I skissen finns en tunnel för gång-och cykeltrafikanter och skyddad led för dessa norrut på västra sidan av 136:an. Orange hållplats KLT.
Den 19 maj kom markägare och företagare i Algutsrum med ett eget förslag till Trafikverket, liknande lösningen i Ekerum. Det räddar 20 hektar jordbruksmark från att förstöras och hindrar en ”kraftig sänkning” av grundvattnet, menar de, då de tagit bort 2+1-väg och vägtunnel från Trafikverkets förslag 1. Överfart till/från Fägatan stängs, vänstersväng för trafikanter norrifrån försvinner.2. Ny sträckning av Fägatan till 136:an. 3. Ny väg till och från väg 960 förbi Stenladan, gemensam in och utfart med väg till OK/Q8. 4–5. Breddning av 136:an från en till två filer där högerfilen används som infartsfil till Algutsrum och indirekt till OK/Q8och Stenladan. I skissen finns en tunnel för gång-och cykeltrafikanter och skyddad led för dessa norrut på västra sidan av 136:an. Orange hållplats KLT.Foto: Privat
”Det viktigaste är inte att det blir åtgärder, det viktigaste är att det blir bra åtgärder.”
Matilda Wärenfalk, kommunstyrelsens ordförande Mörbylånga kommun
Pia OlofssonSkicka e-post
Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons