Annons

Cykel går före bil - trängelskatt i Kalmar

"Årets aprilskämt". "Riktigt roligt". "Kasst". "Bättre kan ni". Barometerns aprilskämt om trängselskatt i Kalmar blev måndagens mest lästa nyhet. Och i särklass mest kommenterade. Om du missade det kan du läsa det här nedanför.
Kalmar • Publicerad 1 april 2013
Foto: 
Trängselskatten infördes i Göteborg nyligen. Nu vill staten testa hur det fungerar med betalstationer i mellanstora städer - först ut är Kalmar.Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Foto: 

Här är aprilskämtet i sin helhet:

Brist på parkeringsplatser och en politisk ambition att få invånarna att cykla mer. Det är huvudanledningarna till att Kalmar nu utsetts till pilotstad för trängselskatt i mellanstora städer.

Annons

Både Stockholm och Göteborg har infört trängselskatt, för att lösa problem med smutsig miljö, brist på parkeringsplatser och för att öka kollektivtrafiken. De båda storstäderna har redovisat positiva resultat av satsningen och nu tittar staten på att föra ut trängselskatten i landet.

– Nu är det dags att testa det här i mellanstora, svenska städer, säger Tom Ganger, regeringens trafikutredare med just trängselskatt som specialområde.

Regeringens blicka föll på Kalmar och stadens situation. Med ett geografiskt begränsat centrum, en anda att växa och ett stort problem att få fram tillräckligt med parkeringsplatser. Att kommunen dessutom vill göra Kalmar till en cykelstad bidrog starkt, menar Tom Ganger.

– Vi vet att det finns planer på att bebygga i princip alla parkeringsytor som finns på Kvarnholmen och Malmen. Kommunen jobbar väldigt hårt för att förtäta den anrika stadsmiljön och på att få ett mer levande centrum. En trängselskatt skulle göra att mer plats lämnas till fotgängare, cyklister och affärer, säger Tom Ganger som pekar på liknande erfarenheter i storstäderna.

En annan aspekt är det tänkta bygget för Linnéuniversitetet i hamnen. När samtliga byggnader är resta och lokalerna är tagna i bruk kommer väldigt många människor att röra sig i området och väldigt många kommer att ta sig till universitetet i bil.

– Tanken är att alla som jobbar eller studerar vid Linnéuniversitetet ska slippa betala trängselskatten. Det kommer att användas som en marknadsföringsgrej när man försöker locka personal och studenter, säger Tom Ganger.

På kommunen firades beskedet med Pommac och tårta redan i förra veckan, men projektet skulle ha hållits hemligt länge till om inte Barometern fått nys om det.

– Vi misstänker att det här kommer att leda till protester, namninsamlingar, överklaganden, gråt och tandagnisslan och massor av knutna nävar i massor av fickor. Så vi ville helt enkelt berätta det när alla Kalmarbor ändå är på Öland i sommar, säger Axel Kardan på samhällsbyggnadskontoret på Kalmar kommun.

Här kommer tullarna att stå

Kalmar är fullt av gator och vägar och för att man inte ska kunna snitsla sig in till centrum utan att passera någon av betalstationerna kommer flera gator att bli enkelriktade eller återvändsgator.

Här kommer betalstationerna att stå:

Ängöleden , norr om Kullö.

Norra vägen , korsningen med Erik Dahlbergs väg.

Erik Dahlbergs väg , korsningen med Lorensbergsleden.

Södra vägen , korsningen med Stensbergsvägen.

Stensövägen , korsningen med Södra vägen.

Slottsvägen , korsningen med Södra vägen.

Så mycket kommer det att kosta

När trängselskatten införs kommer priserna att variera, beroende på vilken tid på dygnet man kör in på Malmen eller Kvarnholmen. Så här ser förslaget ut (priserna gäller vardagar):

06.00-06.59: 10 kronor

07.00-09.59: 20 kronor

10.00-11.59: 15 kronor

12.00-13.59: 20 kronor

14.00-14.59: 15 kronor

15.00-16.59: 20 kronor

17.00-18.00: 10 kronor

Helger och röda dagar kostar det ingenting.

Så här jobbar Barometern Oskarshamns-Tidningen med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons