Annons
Insändare

”Är hamnens styrelse tillräckligt intresserad av sitt uppdrag?”

I en insändare publicerad 25 maj 2021 ger kommunen följande besked:
”Vårt besked är tydligt: Kalmar hamn är en omistlig del av vår kommun. Hamnens betydelse för tillväxt, sysselsättning och välfärd är svår att överskatta”
”Därför finns det i översiktsplanen förslag om kraftigt utökade verksamhetsytor för hamnen. Tjärhovet föreslås få två utbyggnader så att verksamheten kan utvecklas”
Insändare • Publicerad tisdag 10:00
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”En hamn kräver vattenvägar, kajer och ytor, detta gäller dock inte för ett hotell (eller ett universitet).”
”En hamn kräver vattenvägar, kajer och ytor, detta gäller dock inte för ett hotell (eller ett universitet).”Foto: Johanna Eriksson

Ovan bekräftades även den 30 mars 2023, där det i ett svar direkt garanterades att ”kommunen umgås inte med några planer på att försämra möjligheterna för hamnen att bedriva sin verksamhet”

Redan i rapporten ”Värdebeskrivning av Kalmar hamn” framtagen av Sweco Infrastructure AB 2013, som ett planeringsunderlag för Kalmar kommun, framgår bland annat följande:

Annons

”Kalmar hamn har en stor utvecklingspotential. Ur ett europeiskt perspektiv talar mycket för att kustsjöfarten kommer att öka i framtiden och där kan Kalmar spela en viktig roll”

”Kalmar hamn är av riksintresse för sjöfarten”

”Enligt 3 kap. 8 § miljöbalken ska områden som är av riksintresse för kommunikationsanläggningar skyddas mot åtgärder som ”påtagligt kan försvåra” tillkomsten eller utnyttjandet av anläggningarna”

”Om en åtgärd kan påverka ett riksintresseområdes användbarhet negativt, har det ingen betydelse om åtgärden vidtas inom själva riksintresseområdet eller utanför. Det är påverkan på riksintressets funktion som är avgörande för bedömningen”

”Länsstyrelsen framförde i samband med framtagandet av den fördjupade översiktsplanen att den kombination av universitet och hamnverksamhet som redovisas inte torde vara möjlig”

”Kärnan av Kalmar hamns upptagningsområde är en radie på 5-10 mil från hamnen, vilket innebär att merparten av Kalmar läns företag inom gröna näringar på ett eller annat sätt är beroende av Kalmar hamn”

Situationen bör vara den samma idag, samtidigt som den fortsatt negativa utvecklingen av vår miljö har stärkt incitamenten för en ökad kustsjöfart och därmed styrkan i att det finns en redan väl fungerande hamnverksamhet.

Därför bör man ställa följande frågor:

Hur kommer verksamheten på Barlastholmen/Finngrundet påverkas av att inledningsvis få en stor byggarbetsplats och sedan en hotellverksamhet som närmaste granne?

Hur ser planerna ut för de utökade verksamhetsytorna ut idag, efter beskedet som lämnades för drygt tre år sedan?

Annons

Är hamnens styrelse tillräckligt intresserad av sitt uppdrag för att försvara hamnens intressen och arbeta med visioner och planer för framtiden?

Det är även något oroväckande att Farnedun finns på kommunens CV när det gäller att satsa på rätt projekt för framtiden. Vad ligger bakom de beslut som fattas?

Risken är uppenbar att det är en av Kalmar hamns livsnerver som kapas vid invigningen av hotellet. Makten kan berusa sig med champagne, vi andra får på behörigt avstånd sitta på kajkanten och dricka en ljummen gravöl.

Förhoppningsvis har jag fel, men det finns även en risk att dagens kommunstyre går till historien som den maktfaktor som sedan 1100-talet lyckades påbörja sänkningen av Kalmar som hamnstad, och därmed möjligheten att vara en del av en lönsam utveckling mot grönare transporter och en hållbar framtid i samarbete med företag i regionen

Upp till bevis om så inte är fallet!

En hamn kräver vattenvägar, kajer och ytor, detta gäller dock inte för ett hotell (eller ett universitet).

Haddock

Annons
Annons
Annons
Annons