Annons

”Varannan svensk över 65 år riskerar digitalt utanförskap”

Digitalisering
Sverige har länge varit ett framstående land vad gäller digitalisering och teknisk utveckling. Men trots de goda framstegen står många inför stora utmaningar i ett samhälle där digitala tjänster blir allt vanligare och allt fler aspekter av livet hanteras online.
Debatt • Publicerad 19 september 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Mer än varannan över 65 år upplever utmaningar med att använda digitala tjänster.”
”Mer än varannan över 65 år upplever utmaningar med att använda digitala tjänster.”Foto: Tommy Svensson

En ny studie från Bilendi på uppdrag av Tietoevry visar att mer än varannan svensk över 65 år upplever svårigheter med att använda digitala tjänster.

Digitaliseringen är till stor hjälp för de flesta, så även för seniorer. Digitaliseringen har gjort det möjligt att hålla kontakten med familj och vänner, hantera bankärenden smidigt och få tillgång till sjukvårdstjänster utan att lämna hemmet. Men för en betydande andel av de seniora har den digitala utvecklingen också inneburit utanförskap.

Annons

De flesta av oss känner någon som behöver hjälp med att använda till exempel mobilappar eller nättjänster. Det kan bero på funktionsnedsättningar, som nedsatt rörlighet och synproblem, eller att personen inte är tillräckligt van vid att hantera digitala plattformar och verktyg.

Vi har idag flera generationer som växt upp innan digitaliseringen tog fart, vilket gör tjänsternas användarvänlighet och tillgänglighet ännu viktigare för att alla ska inkluderas i det digitala samhället.

Undersökningen visar att mer än varannan över 65 år upplever utmaningar med att använda digitala tjänster, däribland oro över informationssäkerhet, tekniska problem med utrustningen samt bristande eller föråldrad kunskap. En av fem tycker att de flesta onlinetjänster är svåra att använda.

Dessutom känner 34 procent att de inte hänger med i utvecklingstakten, och 17 procent upplever att deras förmåga att fungera självständigt har minskat på grund av digitaliseringen av tjänster. 19 procent upplever sig inte heller som jämställda samhällsmedlemmar i en alltmer digitaliserad värld. Den här statistiken är inte bara oroande, utan också ett tecken på att vi behöver öka medvetenheten och verka branschöverskridande för att skapa ett mer inkluderande digitalt samhälle.

För att skapa ett inkluderande digitalt samhälle behöver såväl privata som offentliga aktörer säkerställa att den digitala lösningen fungerar i praktiken för målgruppen. Ta till exempel de digitala själv-incheckningarna vi utvecklat för sjukhus, som riktar sig till alla besökare. I utvecklingen av den här typen av lösning som vänder sig till en bred målgrupp, är det extra viktigt att man faktiskt lyckas ta in perspektivet för de seniora. Detta kräver en god förståelse för användarnas behov och förutsättningar.

Tillgänglighetsaspekten måste vara helt central i alla steg när digitala tjänster utvecklas. Alla som innefattas i utvecklingen måste också våga utmana och ifrågasätta arbetet, för att säkerställa att den tekniska lösningen som tas fram verkligen är tillgänglig för alla. Det är fantastiskt att Sverige är ett land i framkant i den digitala utvecklingen.

Vi ska fortsätta driva utvecklingen framåt med innovativa och samhällsnyttiga digitala lösningar. Ska vi dock uppnå digitaliseringspolitikens mål, att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, behöver vi öka medvetenheten om tillgänglighetsaspekten både inom offentlig och privat sektor. Målet måste alltid vara att ingen ska uppleva digitalt utanförskap, oavsett ålder.

Carina Wiman, affärschef för nya lösningsområden, Tietoevry Care.

Markus Burström, arbetar med tillgänglighetsfrågor inom Tietoevry Care Studio.

Annons
Annons
Annons
Annons