Annons

”Svensk sjöfart är Sveriges blodomlopp”

Debatt
Förutsättningarna för svensk sjöfart är på god väg att stärkas. En stark och konkurrenskraftig svensk sjöfart är viktig också för Kalmar och Oskarshamn.
Publicerad idag 06:00
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Att stärka svensk sjöfart är både ett intresse för Kalmar län och ett nationellt intresse.”
”Att stärka svensk sjöfart är både ett intresse för Kalmar län och ett nationellt intresse.”Foto: Mikael Eklund

Sjöfarten är en motor för svensk tillväxt, därför är konkurrenskraftiga villkor för sjöfarten helt centralt.

Den moderatledda regeringen har meddelat att stämpelskatten för fartyg som belånas slopas. Reformen träder i kraft vid halvårsskiftet 2025. Att ta bort denna stämpelskatt är en förbättring som Moderaterna ser positivt på och som ligger i linje med vad vi drivit under flera år.

Annons

Att ta bort en stämpelskatt låter kanske inte som en spektakulär reform för att stärka svensk sjöfart men det betyder mycket för svenska rederier. Alla som köpt eller intecknat ett hus vet att stämpelskatten kan vara en betydande kostnad. Om man betänker att ett rederi har miljardinvesteringar i fartyg som företaget vill inteckna, så är det lätt att dra slutsatsen att det blir stora kostnader för ett rederi.

Förändringen innebär också att svenska rederier konkurrerar på samma villkor som rederier i våra grannländer. Danmark, Norge, Finland men också Nederländerna hör till de länder som inte har motsvarande stämpelskatt.

Den avskaffade stämpelskatten bidrar förhoppningsvis till att göra det mer attraktivt för rederier att registrera fartyg i Sverige. Under en period på tiotalet år har antalet fartyg minskat från 160 till 90 i den svenska handelsflottan. Fler registrerade fartyg skulle förhoppningsvis skapa fler arbetstillfällen för svenska sjömän och det behövs. Fler sjömän stärker Sveriges beredskap. Så sent som 2019 fanns det 13 600 sjömän på svenska fartyg men av dessa var omkring 2 000 utländska medborgare.

Regeringen genomför också en regeländring som också gör det lättare för rederierna att öka respektive minska sin kapacitet, genom in- och uthyrning av fartyg, beroende på ekonomiska tider. Det minskar riskerna för rederierna.

Svensk sjöfart är Sveriges blodomlopp och utan ett fungerade blodomlopp klarar vi oss inte, 90 procent av alla transporter går via sjöfart under del av sin resa. Att stärka svensk sjöfart är både ett intresse för Kalmar län och ett nationellt intresse. Så bygger vi Sverige rikare.

Marie Nicholson (M), riksdagsledamot Kalmar län

Maria Stockhaus (M), riksdagsledamot, gruppledare Trafikutskottet

Johanna Rantsi (M), riksdagsledamot, ledamot Trafikutskottet

Annons
Annons
Annons
Annons