Annons

”Märkliga momsregler hindrar klimatomställningen”

Klimatet
Ett pappersark mellan förarhytten och lastutrymmet avgör om man som företag får göra avdrag för bilen eller inte, detta trots att bilen är registrerad som lastbil. Dessa momsregler hindrar företagare att ställa om till en mer klimatsmart fordonsflotta.
Debatt • Publicerad 19 juni 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Detta gör att vi i installatörsbranschen inte får göra avdrag för ändamålsenliga och miljövänliga skåpbilar.”
”Detta gör att vi i installatörsbranschen inte får göra avdrag för ändamålsenliga och miljövänliga skåpbilar.”Foto: Pernilla Rudenwall

Dagens momsregler försvårar för företag som vill köpa bilar till sin verksamhet. Reglerna innebär ett stort hinder för Installatörsföretagens 4 000 medlemmar, och en rad andra branschers, möjlighet att ställa om till ett mer klimatvänligt företagande genom att köpa nya, bättre miljöanpassade fordon.

Om ett företag vill köpa en personbil idag finns avdragsförbud och begränsningar, där endast ett fåtal branscher får lov att göra momsavdrag. Till exempel får man göra avdrag för en likbil men inte en servicebil. Företag som inte kan göra momsavdrag vid bilinköp får en ökad kostnad med 25 procent. Därför är det helt avgörande för företagen att bilen de ska köpa klassas som lätt lastbil och är avdragsgill enligt momsreglerna.

Annons

Vill man köpa en skåpbil, som dom flesta hantverkare använder sig av får man inte dra av moms i dag, detta trots att bilarna är registrerade som lastbilar. I momshänseende betraktas nämligen dessa bilar som personbilar, trots att de har inredning som är anpassad för till exempel en VVS-montör och har en fast plåtvägg mellan förarutrymmet och lastutrymmet.

Enligt Skatteverkets regler måste det nämligen finnas dubbla väggar med ett luftutrymme emellan för att det ska gå att dra moms för bilen. Skatteverket preciserar till och med i sina regler att det ska gå att föra ett pappersark i luftutrymmet mellan skiljeväggarna för att den ska vara avdragsgill.

Detta gör att vi i installatörsbranschen inte får göra avdrag för ändamålsenliga och miljövänliga skåpbilar, men däremot får man göra avdrag för pickuper med flak, som inte är anpassade för vår verksamhet och dessutom ofta både tyngre och mindre klimatsmarta.

Om företaget leasar bilen går det att dra av halva momsen, men med dagens räntor är det ofta attraktivare för företagen att istället försöka hitta en begagnad paketlastbil. Då går det inte att dra av någon moms överhuvudtaget. Till detta kommer straffskatt på nya bilar, så kallad malus på upp till 30 tusen kronor, vilket är orimligt för en bil som kanske bara rullar 500 mil per år. Allt detta gör att företagen inte byter bil och till slut kommer vi att ha en gammal och omodern bilflotta.

Dagens regler innebär att företag avstår ifrån eller skjuter upp investeringar i mer miljöanpassade fordon. Om investeringen ändå görs uppkommer en dold momskostnad för den moms som företaget inte kan dra av.

Svenskt Näringsliv har undersökt momsreglerna i andra EU-länder. Exempelvis Nederländerna och Tyskland är intressanta förebilder som inte begränsar momsavdraget för bilar. Installatörsföretagen föreslår därför att regering och riksdag förenklar momsreglerna för bilköp. Regelförenklingen innebär att klimatomställningen skyndas på och småföretagare kan köra bättre miljöanpassade fordon.

Håkan Karlsson, senior rådgivare på Rör-Karlsson AB i Mönsterås och ledamot av Installatörsföretagens Småföretagarberedning

Andreas Åström, näringspolitisk chef, Installatörsföretagen

Anders Gustin, chef branschutveckling, Installatörsföretagen

Annons
Annons
Annons
Annons