Annons

Glasskiosken öppnar liksom inte sig själv – något att tänka på i sommar

Företagare berättar att det blir allt vanligare att föräldrar söker sommarjobb, eller vanliga jobb för den delen, åt sina barn. Det är själva sinnebilden av en björntjänst.
Debatt • Publicerad 14 juli 2024
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Att någon vågar, vill och inte minst orkar gagnar oss alla. Glasskiosken öppnar liksom inte sig själv. Något att tänka på i sommar”, skriver debattskribenten.
”Att någon vågar, vill och inte minst orkar gagnar oss alla. Glasskiosken öppnar liksom inte sig själv. Något att tänka på i sommar”, skriver debattskribenten.Foto: Henrik Montgomery/TT

Ibland verkar det som vi byggt en samhällskultur där vi tycker synd om och klemar bort våra medmänniskor, unga som gamla, helt i onödan. Det ses ju nästan som oschysst att ställa krav, när att ställa krav i själva verket är att bry sig.

En björntjänst, återigen.

Annons

Strävsamhet, hyfs och sunt förnuft som är i stället det som behövs. Givetvis i kombination med ett gott företagsklimat och en väl fungerande marknadsekonomi, där äganderätten är stark och stabil och skatterna låga. Då skapas ljuv musik i form av ett ökat välstånd för hela Sverige.

Våra unga behöver rätt förutsättningar och mod att satsa, att orka, att våga pröva och att våga misslyckas. En insikt av att det är coolt att vara driftig, att jobba hårt, driva firma och att försörja sig själv. Att inte hoppa på varje trend, utan att stanna upp, analysera och göra väl avvägda beslut. Ibland är det rätt att våga säga ja, och ibland faktiskt att våga säga nej. För så skapas framgång, innovationer och företagsamhet – vilket driver samhällsutvecklingen framåt. Och detta måste man ju tränas genom att fatta egna beslut, inte minst de som är lite svåra.

”Vi måste helt enkelt bli bättre på att sätta bilden av att strävsamhet är hett. Det nya svarta.”
Ulrica Bennesved, regionchef, Svenskt Näringsliv i Kalmar och Kronobergs län
Ulrica Bennesved, regionchef, Svenskt Näringsliv i Kalmar och Kronobergs län
Ulrica Bennesved, regionchef, Svenskt Näringsliv i Kalmar och Kronobergs länFoto: Pressbild

Vi måste helt enkelt bli bättre på att sätta bilden av att strävsamhet är hett. Det nya svarta. För det är faktiskt strävsamhet och ansvarstagande som byggt landet, vårt näringsliv, vårt välstånd. Det som lägger grunden för vår konkurrenskraft och det som skapar våra nästa framgångsrika företag. Som gör att el produceras, potthålen på våra vägar blir lagade, mat finns i butikerna och handeln ökar. Som ser till att vi har ett samhälle och en välfärd som fungerar.

Värderingar och karaktärsdrag är av stor betydelse nu. Tänk till exempel på det säkerhetspolitiska läget, där det är viktigare än någonsin att ta ansvar för vårt land och försvara den frihet vi skapat oss.

Att resonera kring strävsamhet är kanske inte det främsta som faller en in när så många just gått på semester, men betänk alla de som inte kan ligga på stranden på somrarna. Inom besöksnäringen, inom försvaret och industrin, inom vård och omsorg. Företagaren som lägger en del av sommarkvällarna på bokföring och planering för hösten. Den ungdom som prövar på att jobba för första gången i sitt liv. Att någon vågar, vill och inte minst orkar gagnar oss alla. Glasskiosken öppnar liksom inte sig själv. Något att tänka på i sommar.

Ulrica Bennesved

Regionchef, Svenskt Näringsliv i Kalmar och Kronobergs län

Annons
Annons
Annons
Annons